Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sunckan
Hej,

Ska snart byta drivknuten på passagerarsidan framme. Tänkte fråga vad ni har för erfarenheter/tips inför detta.
T.ex är det något annat som lönar sig att byta när man ändå är i farten?

Om det är någon som har en bra video guide på detta så hade det underlättat lite grann också!

Med vänlig hälsning
O
av MickeM
Hej

Sök på Youtube.
Det är väldigt lika på de fllesta bilar jag bytt på.

Släpp navmuttern FÖRST, innan du lyfter bilen.
Ta en kopparklubba eller dyl och försök att slå in drivknuten något sen.
Får du inte in/lös drivknuten i splinesen, kan du dra åt muttern igen, och avvakta.
Slå med förstånd!
Det behövs en gassvets eller dyl för att värma lös limmet. Vissa är limmade i splinesen.

Var försiktig med bromsslang, ABS sensor, och ABS sensorkabel.
Se till att inte få in skit till splinesen/hjullagret i navet.

Det KAN rinna ut lite växellådsolja när du drar ur drivaxeln ur lådan. Bra att ha en skvätt hemma, eller passa på att byta olja.
Känn att stödlagret som sitter på motorn är ok när allt ändå är lös.

Lycka till.
Micke.
Användarvisningsbild
av Jeppe940
De tips jag kan komma med är att ha en stor hylsa (tror det är 36 mm) med ett rejält skaft för att få loss på navmuttern. Som tidigare sagts är det smart att släppa på denna medan bilen står på backen. Står bilen upplyft utan hjul så är alternativet att sticka in en mejsel mellan bromsoket och skivans ventilationshål för att låsa axeln (Dra i två hjulbultar för att låsa skivan mot navet först).

Jag har aldrig haft problem med att splinsen sitter fast i hjulnavet..

Minns inte heller exakt hur t.ex. Haynes beskriver bytet, men jag vet att de komplicerar till det lite. Det räcker med att frigöra spindeln från bärarmen (och kanske något mer?) för att sedan dra av spindeln från drivknuten och låta allt hänga i fjäderbenet.

Det är inget måste att dra ut hela drivaxeln, men det underlättar när man skall ta bort och sätta dit låsringen i drivknuten.
Förutom vanliga verktyg behöver du en låsringstång och ett verktyg för att klämma åt de metallband för damasken som levereras med nya knuten. Tänk också på att arbeta in fettet i den nya knuten ordentligt! Annars åker man snart på ett byte igen.

Nu till nästa problem. Tog av rem igen och no[…]

Missljud -22 V60 T6

Kommer absolut slå på stora trumman […]

Hej! Jag köpte en Volvo s60 2,4 från 20[…]

Tack, det ska jag prova!