Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Micce1980
Kör iaf förnärvarande Movie Maker och för de filmer jag redigerat är det min vilja att inte lägga ner allt för mycket tid på att redigera som sätter stopp före Movie Maker.

Att använda ett mer avancerat redigeringsprogram ger absolut mer om man kan använda programmet. Får se, kanske ska utveckla hobbyn. :)
Användarvisningsbild
av Kite
Tänkte ta mig till att köpa en kamera jag med men inser snabbt att jag har många funderingar.
Vad har ni köpt för kameror och vart?
Är det någon som integrerat det snyggt på en V60 med driver support/alert paketet då detta redan tar upp mycket plats i vindrutan? Gärna om ni har bild att visa i så fall.
Många kameror tycks ha batteri, är det främst för att hinna spara ner ordentligt eller ger det även möjlighet för att spela in när bilen ex är parkerad?
Användarvisningsbild
av Micce1980
@Kite:

Vad har ni köpt för kameror och vart? En Blackvue DR600GW-HD på Tradera

Är det någon som integrerat det snyggt på en V60 med driver support/alert paketet då detta redan tar upp mycket plats i vindrutan? Gärna om ni har bild att visa i så fall. joel80 har en likadan som jag fast i en V70II, denna bild är från hans förra Blackvue men de ser snarlika ut. Har min på samma ställe i V50:n http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 1&p=780852

S60 https://www.drive2.ru/l/4301817/

V40 http://www.myv40.com/

Här är någon som gått steget längre https://www.drive2.ru/l/2625384/

Många kameror tycks ha batteri, är det främst för att hinna spara ner ordentligt eller ger det även möjlighet för att spela in när bilen ex är parkerad? Tror det mest är för eventuelle parkeringsolyckor, dock olaglig funktion i vårt land eftersom man då inte brukar bilen då.

Så beslutar man sig för en Blackvue men inte behöver t.ex. wi-fi kan man hitta en Blackvue för ca 1500kr online, kolla t.ex. pricerunner. Den som nämns här ovan kostar iaf strax över 2000 kr.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Postar denna länk separat med, samma länk som i inlägget ovan. Jösses vilken trevlig installation i en XC70. :mrgreen:

https://www.drive2.ru/l/2625384/
Användarvisningsbild
av Perra83
Ja fick till det rätt bra i min V60. Tänker inte ens på att den sitter där längre. Kabelsnutten mellan baksätet och 12V uttaget är så obetydlig. Ser ingen anledning att integrera kameran bättre.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har ju en V60 också... med driver support och BLIS och allt sånt som gör att man har en stor blaffa bakom backspegeln.
Men DR500GWn får plats fint där under ändå. ;)
Sladden har jag nu dragit under innertaket längst med rutan så den syns inte alls mot det ljusa taket som på bilden.

Bild

Akta lite om du kollar på en av dom billigare Blackvue-kamerorna.. Tror vissa av dom bara är i 720p. (Alltså inte full HD).
Då är det svårare att se t.ex regnummer eller liknande om du nån gång skulle behöva identifiera nån som orsakat dig nån skada eller nått...
Användarvisningsbild
av Kite
Blackvue 500 verkar helt ok. Vissa recensioner tycks klaga lite på dess videokvalite, något ni märkt av?
Såg att det även fanns en 550 och 650 variant med dubbla kameror, dock något sämre bildkvalitet jämfört med 500. Upplever ni svårt att ex identifiera regnummer med 500 eller finns det ev tom marginal ?
Användarvisningsbild
av Perc
Undrar när dom ska inse faktum och börja tillverka kameror med separat kameradel på tunn fin sladd. Gärna nåt som klistras mot framrutan ungefär som en regnsensor.
Användarvisningsbild
av joel80
Blackvue 500 har så pass stor vidvinkel att vissa klagat på att det blir svårt att urskilja detaljet (t.ex regnr) på bilar en bit framför. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med pixlar för det rakt framför eftersom man ju har så vid bild.
Blackvue 600 har dom minskat vidvinklingen lite på så där är det bättre. Jag har båda kamerorna. :)
550 och 650 är lika som 500 o 600 bara med en bakåtkamera också.
Användarvisningsbild
av Kite
Tänkte mest på att det var en lägre bitrate för kameran fram i 550 jämfört med 500, vilket påverkar videokvalitén .

Jag gillar utseendet/formen på Blackvuen samt funktioner som ex överföring via wifi (funkar det bra? ). Samtidigt är jag lite kluven, modellen tycks vara ~2 år gammal och nyare kameror har bättre bildkvalitet. Hittade ex en Mini 0806 som tycks leverera bättre bild till lägre pris (~900-1000kr inkl frakt), dock med färre funktioner ex ingen wifi.

Min uppfattning är att de flesta monterat kameran centrerad i mitten av vindrutan, ex då rakt under bilens kamerapaket..? Är det någon som har erfarenhet av att istället montera vid sidan av kamerapaketet, och då högre upp på vindrutan ?
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 66

Inget hört om det tidigare. Börja med Vo[…]

Blond läder eller ej

Nu rätt många år senare kan man t[…]

Volvo 760 mätarhus

Förmodligen reostaten. På 740 är d[…]