NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kimmen90
Hej, börjar med att fråga vart bränslefiltret/bränslefiltren sitter på V50 med 1.8f motorn?
Vid vilket miltal/år infaller byte av dessa?

Mvh

Lånar tråden av mig själv,
*Är tryckreduceringsventil och backsperrventil samma sak ?
Bör oljefiltret man köper ha detta ?
Vilket "öppningstryck by-pass" skall oljefiltret ha ?

Har kikat på det här filtret / http://www.reservdelar24.se/mann-filter-7003858.html
av Rådlös
Jag har ett serviceschema för 2.0F. Det är nästan samma motorblock som 1.8F. Lite större cylinderborrning.
Bränslefiltret har en "luddig" text. Det står:
"Externt bränslefilter. Gäller marknader med förorenat bränsle. -byt.
Max. 25 000 km intervall. På vissa marknader kan bränslet behöva bytas oftare."

Det enda i körsträcka som anges är alltså detta 25 000 km. Annars så byter man vid behov. Och att dom säger extern, bör ju betyda att det finns ett internt också. Det borde ju då sitta i tanken?
Och när är behovet? När man märker att bilen börjar gå lite sämre, inte svara på gaspådrag etc. etc. Det finns en teoretisk möjlighet att hålla koll när det är dags. Mät strömförbrukningen för pumpen. En pump som får jobba med ett tätnande filter drar mer ström. (Dessvärre vet jag inte vad den skall dra normalt) Jag inser att det inte är det lättaste att göra detta, men teoretiskt är det en möjlighet. I bästa fall kanske det går att läsa av i OBD2-uttaget. Jag har inga praktiska erfarenheter av detta, men det kanske någon annan har? Ett tätt filter kanske är avläsbart på bränsletrycket?

Ett tillägg: Din länk visar ett oljefilter. Det är inte samma sak.
av Kimmen90
Rådlös skrev:Jag har ett serviceschema för 2.0F. Det är nästan samma motorblock som 1.8F. Lite större cylinderborrning.
Bränslefiltret har en "luddig" text. Det står:
"Externt bränslefilter. Gäller marknader med förorenat bränsle. -byt.
Max. 25 000 km intervall. På vissa marknader kan bränslet behöva bytas oftare."

Det enda i körsträcka som anges är alltså detta 25 000 km. Annars så byter man vid behov. Och att dom säger extern, bör ju betyda att det finns ett internt också. Det borde ju då sitta i tanken?
Och när är behovet? När man märker att bilen börjar gå lite sämre, inte svara på gaspådrag etc. etc. Det finns en teoretisk möjlighet att hålla koll när det är dags. Mät strömförbrukningen för pumpen. En pump som får jobba med ett tätnande filter drar mer ström. (Dessvärre vet jag inte vad den skall dra normalt) Jag inser att det inte är det lättaste att göra detta, men teoretiskt är det en möjlighet. I bästa fall kanske det går att läsa av i OBD2-uttaget. Jag har inga praktiska erfarenheter av detta, men det kanske någon annan har? Ett tätt filter kanske är avläsbart på bränsletrycket?

Ett tillägg: Din länk visar ett oljefilter. Det är inte samma sak.
Tack för svaret, ska kolla vad servicetekniken säger om bränslefiltret.

oljefilter är korrekt, ville inte starta en ny tråd så slängde in en fråga om oljefiltret också :)
av fangalid
Har serviceprotokoll för 1.8f. Så här står det där:

Underhållsservice
1:a service sker efter 3 år / 60 000 km, därefter 2 år / 60 000 km.

Broms/bränsleledning/bränslefilter: kontroll skador/läckage.

Står inget om obligatoriskt byte vad jag kan se. Men det kanske är underförstått :roll:

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]

Efter ha fått ecm och cem synkroniserade s&a[…]

Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]

Det enda relativt säkra motorvalet är 5-[…]