Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, har en s80 2,4t som rubriken lyder.
Nu är det så att enligt rejmes är svänghjulsgivaren kass.
Dom vill ha 18000 för att fixa det så min fråga är bara vart man kan köpa en sån?
Har kollat runt utan framgång så vet inte om det går under ett annat namn? Blir billigare att fixa det nån annanstans.
Tack på förhand!
Mycket märkligt. Svänghjulsgivare/Impulsgivare vevaxel/Vevlägesgivare (samma sak) sitter utanpå växellådan precis vid motorblocket. Den stämmer av vevaxelns läge (via svänghjulet) för att tala om för bilens motorstyrning när den skall skicka på bensin och gnista till respektive cylinder.

Citat ur Haynes (för S60, men troligen samma på din bil): "Turbomotorer: *Lossa klämmorna och koppla loss slangarna mellan luftrenaren och turboaggregatet. *Koppla loss givarens anslutningskontakt och skruva därefter loss muttern/bulten och ta bort givaren ovanpå växellådshuset, bredvid motorblocket. *Monteringen utförs i omvänd ordningsföljd mot demonteringen. Dra åt sensorns nya fästmutter/bult till angivet moment." (som anges till 10 Nm).
Hmm verkar ju skumt de här.. Den har vi bytt om jag inte minns fel, men då kanske det är startkransen han menar som är kass? För han sa att det är "konstiga signaler" från givaren och att man behöver riva ner lådan.
Den är svårstartad men går som en klocka när den väl går igång. Får vrida om flera gånger innan den kommer igång. Måste ju vara styrkransen han menar då för svänghjulet kostar 9300 så det är jag dom hört fel helt enkelt
Ja alltså grunden är ju att utan fungerande vevaxelgivare ingen fungerande motor. Så går motorn bra när den väl är igång kan du stryka denna givare.

Om prisförslaget på 18000 avser byte av svänghjul är det mer logiskt. Däremot har jag svårt att förstå hur svänghjulet skulle vara "skadat och orsaka konstiga signaler" eftersom motorn går bra när den väl är igång.

Hur beter sig bilen när du försöker starta den? Går motorn runt lätt? Eller går motorn inte runt alls? Några konstiga ljud från startmotorn?
Jeppe940: Alltså den "tuggar" när man vrider om. Man hör att allt fungerar som det ska men det tänder helt enkelt inte direkt. Får stå och köra 5-10 sek, vrida av, på igen och hålla på så tills den startar. Dom menade att kuggarna på startkransen skulle vara dåliga. Känner även att det luktar bensin efter ett tag och har fått nån enstaka avgasknall.
Johnnie: den enda felkoden dom fick ut var att katalysatorn skulle vara kass men när jag besiktigade den hade jag jättebra avgasvärden (?). Jag har haft inne den på rejmes så dom ska ju kunna det där tycker man. Dom har haft bilen i 2 veckor nu, felsökt och grejat och det dom kom fram till var då att svänghjulet skulle vara kasst

Spolade lådan på min förra -14 xc[…]

0w20 är för tunn. Sen om det hjälpe[…]

Vi våtslipar och kör klarlack på […]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Tråget