Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av SchultzDuvy
Hej!

Jag undrar om rostskyddet på Volvo 740 samt Volvo 940.

Hur står sig rostskyddet på de bilarna som tillverkades i Ghent, Belgien kontra de som gjordes i Torslandaverken, Kalmar och Uddevalla i Sverige?

Finns det här någon skillnad över huvud taget angående rostskyddet?

Enligt en jag känner så ska Ghentbilarna ha sämre rostskydd.

Är detta sant eller falskt?

Med vänlig hälsning SchultzDuvy
Användarvisningsbild
av päpplet
Enligt mina erfarenheter och bilar jag varit i kontakt med så kan jag inte märka någon större skillnad. Fast alla kalmarbilar jag haft har varit ordentligt rostiga i golvet men det har varit 87or allihop.

87 och äldre har ju som bekant sämre under och hålrumsbehandling än senare bilar. 85 och äldre rostar precis överallt då de inte är galvade
av SchultzDuvy
Hej!

OK, det låter lovande i alla fall.

Så en äldre Volvo från Belgien är OK att köpa om den är i fint skick då?

Du har alltså haft en Ghentbil själv och kan bekräfta detta?

SchultzDuvy
Användarvisningsbild
av päpplet
Farfar har en 92a 745 som han haft i många år och som aldrig sett en tvätt eller liknande och den enda rosten som finns på den är på dörrarna på förarsidan och den brukar ju dyka upp på de flesta 7/940 efter 30-40000 mil. Ingen rost under eller så och den har väl aldrig krånglat nämnvärt heller förutom en havererad tankpump vid ~35000 mil.

Så ja jag tycker inte att varken belgientillverkade eller de med reginasprutet på är något att vara rädd för. Alla 700 91-92 tror jag är tillverkad i belgien för att de skulle få plats med 940 på torslanda
Användarvisningsbild
av lennarte
Min 745-a är av årsmodell -88B. Var den är tillverkad vet jag inte. Var ser man det? Den är, trots årtal av misskötsel av karossen inte rostig mer än några stenskott på motorhuven, "hundbenen" och domkraftsfästena i hjulsprutet från framhjulen. Det sägs att just -88B blev galvad extra mycket för det var den första helgalvade karossen från Volvo och dom inte riktigt visste hur dom skulle göra. Sant eller skröna?? Den är oljesprutad några gånger i början av 2000 talet också. Det har kanske hjälpt till.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av päpplet
lennarte skrev:Min 745-a är av årsmodell -88B. Var den är tillverkad vet jag inte. Var ser man det? Den är, trots årtal av misskötsel av karossen inte rostig mer än några stenskott på motorhuven, "hundbenen" och domkraftsfästena i hjulsprutet från framhjulen. Det sägs att just -88B blev galvad extra mycket för det var den första helgalvade karossen från Volvo och dom inte riktigt visste hur dom skulle göra. Sant eller skröna?? Den är oljesprutad några gånger i början av 2000 talet också. Det har kanske hjälpt till.

Mvh
Lennart
Jag har haft flertalet 88A, B och 90or och jag kan väl inte direkt påstå att någon av de var mer rostig än någon annan. Jag låg i 3 månader och svetsade upp min 88B GLT som var bra murken i golv, hjulhus, mm
Användarvisningsbild
av Nexus
Jo tack har lagat halva golvet, batterihylla, spolarvätske hyllan, hjulhus bak, länkarms infästningar båda sidor fram mm
Den har varit extra rostskyddad och såg fin ut tills man börja riva i det :cry: 740 GL 88B
Men nu går den många år till då alla vanliga rost ställen är fixade :-)-)
Användarvisningsbild
av lennarte
På alla dom ställen ni beskriver är min hel och fin. Aldrig rostlagad, det enda ställe man ser rost är i golvet framför främre domkraftsfästena. Men där är inte genomrostat (än :roll: ). Annars är den faktiskt hel och fin, sånär som höger sida där lastbilen körde på mig förra vintern. Inte ens där har det rostat. Motorhuven är omlackerad för 15 - 17 år sedan p.g.a ett rådjur, annars är den inte ens lackbättrad. Klarlacken på taket börjar däremot att "flagna av" :( .

Mvh
Lennart

Åkte lite.. oj hoppsan :-/ Äh den rull[…]

Volvo car UX

Jag skulle säga det är en fet uppgrade[…]

Bra jobbat , blev ju jättebra och kommer s&au[…]

Friskluftslang

Antar du menar röret som går från[…]