Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan.
har ett problem med bilen att jag får felkod att den misständer på cylinder2 oftast bara när den e kall.
Jag har märkt att den inte går upp riktigt i tomgång när jag kallstartar den lägger sig på 1000-1100 rpm och kan sjunka och pendla till 600 eller 800 och sen lägga sig hyfsat stabilt igen på 900. men får fram motorlampan som lyser då ibland och kommer upp att den misständer på cylinder2.

det har inte varit riktigt kallt när jag startat den i heller mellan 3 och 7 plusgrader.

har bytat tändstift till ett nytt på cylinder 2 och provat byta plats på tändspolarna men får upp felkoder ändå men fick det oftare innan jag bytade tändstift och spole uppfatade jag det som.

Har rengjort tomgångsmotorn också. den såg inte så skitig ut i heller.

det har även hänt någon gång att bilen bara dött av sig själv när jag släppt på gasen och skall svänga .

Annnars så går bilen som den skall förutom det,

volvo 2.0 t 01
Ne komp prov har jag inte gjort ännu. får väll ta och göra det och se hur motorn mår. men tycker den går som den skall när den är varm men det är när man startar den när den är kall och låter den vara på tomgång så misständer den ibland.

Ne jag skruvade fakiskt bara av det i cylinder 2 och bytade för att se om det blev någon skillnad. jag köpte ett bosch på mekonomen men får kanske ta och inspektera alla.

bilen har snart gått 24 000 mil
kvacksa skrev:Ne komp prov har jag inte gjort ännu. får väll ta och göra det och se hur motorn mår. men tycker den går som den skall när den är varm men det är när man startar den när den är kall och låter den vara på tomgång så misständer den ibland.

Ne jag skruvade fakiskt bara av det i cylinder 2 och bytade för att se om det blev någon skillnad. jag köpte ett bosch på mekonomen men får kanske ta och inspektera alla.

bilen har snart gått 24 000 mil
kanske spridaren som är dålig för lågt soppa tryck eller nåt sånt fast det syntes vell på stiftet du bytte antar jag...
Det minskar inte kylvätska? Undrar eftersom den bara bluddrar kall, om det är ett litet läckage in till cylindern så att den suger in lite vatten när den stängs av och får kallna vid kallstart kan då inte bränslet tända rätt i den cylindern.
Vill inte skrämma upp dej men jag har sett liknande på andra bilar.
ne har tittat på kylarvätskan och kan inte se att den har dragit något som är synligt har kört 100 mil och syns inget på behållaren ialla fall att den drar vatten. jo har tänkt de också om den får vatten i sig men verkar inte som de vad jag har märkt,

japp har fått missfire cylinder 2 från början fast jag bytat till nytt tändstift först med den gamla spolen och sen igen när jag byte till den andra spolen . men skall se om där e något glapp i kontakterna som går till spolen också. vart sitter tempgivaren?
Tips få ut ABS givaren fram

Va nog inte fel på givaren ... visar fortfar[…]

Byta tändningslås

Gammal tråd men undrar om det finns nå[…]

V70 2009 DSTC problem!

Förklaring av problem: I helgen lånade […]

Kan man se genomsnittlig el-förbrukning i bil[…]