Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Slaktarnn
Kanske världens dummaste fråga men är lur på att min lmm håller på att ge upp på min 745 B230F, skulle se hur trådarna/tråden såg ut. Tråden går i en ofullständig kvadrat alltså sista sidan saknas. Skall de vara tråd hela vägen runt om?
Har googlat och letat men hittar inte svaret^^
av Rådlös
Jag har inget svar på din fråga, men det finns ju en kontroll av LMM. Om man drar ur kontakten till LMM så skall motorn gå över i ett förprogrammerat "nödläge". Den skall alltså gå dåligt men ändå så att det är tänkt att du kan ta dig till en verkstad.
Sätter du i kontakten igen och den då går mycket bättre, så är ju det ett tecken på att LMM är hel.
Användarvisningsbild
av lennarte
Slaktarnn skrev:Tråden går i en ofullständig kvadrat alltså sista sidan saknas.
Om man ser "logiskt" på det så är det en tråd som värms upp genom att ström "släpps på" och då måste det ju vara en + och en - sida. Då kan det ju inte "sitta ihop". Har aldrig behövt att titta närmare på min (B234F motor), så jag vet inte mer än så

Mvh
Lennart
av Slaktarnn
Tackar då vet ja!:) blir att felsöka ett tag till då:/
Men en fråga till om ni haft något liknande problem. För motorn går hur bra som helst förutom att varvräknaren hoppar/svajar, när den är kall kan den svaja mellan 2500 varv till nästan 4000, är den varm hoppar den till då och då.
Bytt vevaxelvigare utan framgång men är 100% säker på att det inte är den då den är bytt 2ggr mellan Biltemas och en dyrare variant. Har ni något förslag?
av Rådlös
Jag skulle gissa på att du har något glapp eller några spänningsspikar som "läcker över" och stör varvräknaren. Om vevaxelgivaren är trasig så startar inte motorn. Det är den som ger klarsignal till styrdatorn så att det blir tändgnista och bränslepuls i rätt tid på rätt plats. Utan en fungerande vevaxelgivare fungerar endast startmotorn.
Volvo car UX

Jag skulle säga det är en fet uppgraderi[…]

Friskluftslang

Antar du menar röret som går från[…]

Det sitter ett relä vid expansionskärlet[…]

Bensinpriser v2

Går fort uppåt Tankade 180 liter […]