Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag trodde också att det var snön som tyngde den först, fastän det bara var ett 2cm tunt lager på övre delen av luckan och spoilern. Kan inte ha vägt mer än några hundra gram Men sambandet verkar ligga i hur kallt det är ute. Ju kallare desto snabbare glider den ner. Sjukt jobbigt för det är ingen lätt lucka att hålla uppe.
Tänkte att det satt en gas kolv vid det ena gångjärnet och en hydraul kolv vid den andra obs endast troende från min sida i det här ämnet.
Nja det är nog inget "större" fel.
Åk till Volvo och berätta om felet, troligtvis, kanske, behövs bara en uppdatering av mjukvaran, vanligt problem på många nyare XC60, alla MY14 ska uppdateras, det tar bara nån minut att ladda.
av CMD
Upptäckte att vår XC70 MY12 betedde sig så där igår kväll. Då luckan var täckt med snö och is gissade jag att de var boven i dramat men jag ska hålla lite koll på den och se hur den beter sig. Har ju garanti kvar på bilen så...
Jo det sitter gasdämpare, på högersida en grov med fjäder utanpå, på vänster sida en lite smalare. Dom är till för att hålla luckan uppe i öppnat läge. Så inte hydrauliken ska belastas. Jag bytte båda på min.
På vintersemester med snö och is på bakluckan orkade den inte hålla uppe den .
Det låter ju rimligt med gasfjädrar som så att säga väger av luckan. Då kan man klara sig med klenare hydraulsystem än vad som annars hade behövts. Det ökar också säkerheten, eftersom hydraulsystemet då inte behöver vara lika "duktigt" på att klippa av matkassar, hundar, armar eller annat som kan komma i kläm. Det orkar med den balanserade luckan ändå.
apersson850 skrev:Det orkar med den balanserade luckan ändå.
så där i super-jämvikt verkar inte luckan vara eftersom varken gasfjädern eller hydrauliken, eller ens tillsammans, orkar hålla luckan öppen på en ny bil...
B230fk går dåligt & ojämnt

Yes, får kolla. Dock gick bilen sämre n[…]

Jag kommer att köra min etanol drivna 745-a t[…]

Camber vänster sida Volvo 240

Viktigast för däcken är Toe-in. Cam[…]

Automatlådan fast i "P"

Hallå! Jag har en C30 533 2.0 D 136 hk Diese[…]