Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#938241
snoddasD5 skrev:
Nicco skrev:
snoddasD5 skrev:Vilken låda är det som sitter i Xc90 -14? är det nya 6 eller 8?

XC90 från 2014 (gamla modellen) har enbart levererats med gamla 6-växlade lådan. Nya XC90 har naturligtvis nya 8-växlade lådan.
crumpets skrev:8!
Vad är det som gäller får två olika svar??
"Gamla XC90" = 6-vxl
"Nya XC90" = 8-vxl
#939147
Av nyfikenhet, vad varvar en D4 motor i 110km/h med den nya 8-stegade?
#939209
15% lägre varvtal ger inte 15% lägre förbrukning eftersom motståndet per ökar med lägre varvtal, skulle tro att besparingen är omkring 7-10%
#939256
Fast man vill ju ha upp motståndet. Problemet är ju i dagsläget att vridet man plockar ur motorn är så lågt att inre friktion blir en hög procentuell andel av totalt vrid producerat och därmed den totala verkningsgraden låg. Högt vriduttag strax innan momentmaxvarvtal brukar ge den allra bästa verkningsgraden möjligt för en motor. Att då ligga omkring 1750 i motorvägsfart på en motor som maxar sitt vrid ungefär där är helt uppenbart nåt man planerat på ett tidigt stadie. Vore kul att ha ett BSFC-diagram på båda motorerna men det kan man ju drömma om.
#939371
Jag tänker som så här.
En lastbilsmotor är på ca 13 liter och 6 cylindrar, vilket är 400-500 hk och 2000 Nm i vrid vid omkring 1000-1500 rpm varvid den förbrukar 4-4,5 liter per mil.
Lastbilen har en bruttovikt på upp till 60 ton, det ger typ 8-9 hk med 33 Nm per ton.
Tänk er en volvo V70 på 0,72 liters motorvolym med 30 hk och 100 Nm, ingen snabb historia precis. Förbrukningen skulle då bli omkring 2 dl per mil vid ca 1300 rpm.
allt i hopa rent teoretiskt!

Men i stället har bilarna(V70) en motor som är 3,5 gånger större och 4 gånger starkare med förhoppningen om att det ska gå att göra motorn bränslesnålare genom att sänka varvtalet ynka 15%.
Varvtalet måste ner långt under dagens nivåer med tanke på att bilen egentligen har en rejält överdimensionerad motor.
Dessutom är det bevisat att nyare modellen av V70 klarar sig gott och väl med 1.6D/D2-motorn, t o m skulle den klara av att dra ett 3,5 tons släp utan problem.

1,6D-motorn hade inte varit några problem att plocka ut 150-170 hk(ca 350 Nm) från, alltså kan man få en bil med rimlig körkänsla och acceleration och samtidigt en snåljåp om man lyckas pressa varvatlet ner mot 1300 rpm.
#939458
Helt klart skulle Volvon dra allra minst om den kunde ligga och glida på 1000rpm cruising speed som en lastbil, men 1700 varv är verkligen inte fy skam heller. Tittar du på momentkurvorna kommer du nog se att de flesta lastbilar är planerade att ligga strax innan momentpuckeln i kryssningsfart precis som D4:an gör. Hade du bara downspeedat D4:an ytterligare hade den dragit soppa som bara den för då hade även kammarna behövt anpassas för extrem lågvarvskörning för att det skulle ge något ytterligare och då hade vi haft riktigt risig toppeffekt. Att köra som nu verkar väldigt gynnsamt ur perspektivet att vi ändå vill ha nån slags prestanda.
#939508
vevaxelns dimension gör att kolvens hastighet blir snabbare, därmed fås störst vridmoment vid ett lägre varvtal. Därför är det praktiskt svårt att få bra vrid på lågt varv i en liten motor eftersom kolvens hastighet blir allt för långt från förbränningens tryckvågsfart, dvs motorn skulle dra mer bränsle och kräva fler cylindrar för att det ens skulle vara möjligt.
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]