NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gourmand
En V50 med D2-motorn är en utmärkt kombination. Låg fordonsskatt, rimliga servicekostnader och låg förbrukning. Skippa de större 5-cylindriga versionerna, särskilt i kombination med automat. De blir avsevärt dyrare att äga och ger knappast något mervärde för denna typ av bil. På ett nätforum som detta så kommer du alltid att få höra att det är de starkaste motorerna som är det enda vettiga. Uppfinningsrikedomen är obegränsad, då man söker argument för att styrka dessa påståenden. Strunta i detta prat. V50 med D2-motorn finns det mängder av ute på marknaden, var kräsen och betala inte för mycket. Åk iväg och provkör några stycken, gör en ordentlig markandsundersökning och kom ihåg att priser på Blocket mycket sällan är det pris som bilen sedan säljs för.
Har kört en hel del V50 D2 och tycker att det är en mycket vettig kombo, energisnål och relativt pigg.
Har även ägt en T5 AWD. Dock verkar det som om inte motorn I sig spelar så stor roll? jag skulle då välja en bil som har den utrustning som jag tycker är vettig och som jag trivs I det stora hela med. Som du kör verkar det inte spela någon roll om det är en D2, D5 eller en T5.
Användarvisningsbild
av Coolvette
Gourmand skrev: Skippa de större 5-cylindriga versionerna, särskilt i kombination med automat. De blir avsevärt dyrare att äga och ger knappast något mervärde för denna typ av bil. .
Var lite försiktig med dina kategoriska uttalanden, det finns faktiskt människor som tvingas välja automatlåda av kroppsliga skäl och för dom är det absolut ett mervärde att ha en sådan växellåda.
Om det sedan passar med den bilmodellen man söker är det ju ingen nackdel.
Användarvisningsbild
av StringerBell
D5 har så hög skatt så det är mycket svårt att rekommendera om man inte absolut måste ha effekten (som med polestar-optimering för 7-8000:- kan bli 205HK). D5 bör man i så fall köpa med manuell låda om man står ut med fot- och handarbetet. Går att köra snålare och har högre moment både i original och polestar.

Du skriver inte mycket om vad det är för bilegenskaper du föredrar utan det är mest frågan om en problemfri bil, och kanske också att det finns ett större utbud att välja på. Kanske inte en flexifuel är så dumt att fundera på ändå, kanske en med summum-paket med elstolar som ställer om automatiskt mellan förarna och skinn som är lätt att hålla rent.

Provkör en D2 eller en 1.8F/2.0F. Bottenstyrkan i en diesel kan endel uppskatta, andra kan störa sig på vibrationerna och att det tar långt tid att få uppvärmen i en diesel. Standardmonterad parkeringsvärmare kan kännas lyxigt på dieslarna, men då bör man ha tillgång till el för underhållsladdning för batteriet för att utnyttja den så mycket som möjligt.
Användarvisningsbild
av P210
StringerBell skrev:D5 har så hög skatt så det är mycket svårt att rekommendera om man inte absolut måste ha effekten (som med polestar-optimering för 7-8000:- kan bli 205HK). D5 bör man i så fall köpa med manuell låda om man står ut med fot- och handarbetet. .
Det låter som om det är tiotusentals kronor vi talar om, jag gav innan 2015års höjning 3300kr för min D5:a man, säg 2000kr upp per år jämfört med en D2:a (eller kanske 1kr/milen om man så vill) - försumbara kronor i sammanhanget.
Men, summerar man allt är D5:an säkert några kronor dyrare än en D2:a i ägarkostnader på de flesta punkter - lägg till en något högre förbrukning (jag har snittat 0,63/mil efter 5000 körda mil, förmodligen något högre försäkring. Servicekostnad vet jag inte om det skiljer något, då jag hinner avverka närmre 3000mil/år har två st årsservice:ar kostat mig ca 4500kr för den första med kupefilter och vindrutetorkare, och sista basservicen med bara oljebyte, olje/bränslefilterbyte 1800:-

Inga avgörande skillnader enligt mig, jag valde en D5:a mest för det kändes kul med en stor femma under huven, är man bilintresserad så kanske man gärna lägger lite extra pengar på sitt bilägande istället för att åka billigaste och mest optimala åkdonet.

Men när man letar begagnat så är de oftast de bilar som dyker upp på marknaden som fäller avgörandet, stirra dig inte blind på motorn i första hand, dyker det upp ett fräscht exemplar med användbara saker som xenonljus/rätt färg/bra ägarhistorik/välvårdad och annat som kan vara intressant är det bättre att låta dessa faktorer sköta avgörandet!

Jag fick den tillslut kalibrerad och allt ser ut a[…]

Fords bensinmotorer är ju av typen EcoBoost o[…]

Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok