Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Ingen avfettning är farlig, men man skall veta dess begränsningar. Kallavfettning och microemulsioner löser tjära och fett så för man undvika att få det i dörrarna, där det kan lösa rostskyddet så man lägger det bara under listen på bilen. Starka alkalier kan missfärga naken aluminium, och får aldrig torka på lacken.

På en bil som för övrigt är fin kan man använda ett torkstöd/detailer som t.ex Orchards Perfection eller Sonax Extreme Detailer i stället för snabbvax, dock lägger man ALDRIG något på en bil som är tvättad med enbart högtryck. Det är att tigga om att få repor..

/Thomas
Funk skrev:Ingen avfettning är farlig, men man skall veta dess begränsningar. Kallavfettning och microemulsioner löser tjära och fett så för man undvika att få det i dörrarna, där det kan lösa rostskyddet så man lägger det bara under listen på bilen. Starka alkalier kan missfärga naken aluminium, och får aldrig torka på lacken.

På en bil som för övrigt är fin kan man använda ett torkstöd/detailer som t.ex Orchards Perfection eller Sonax Extreme Detailer i stället för snabbvax, dock lägger man ALDRIG något på en bil som är tvättad med enbart högtryck. Det är att tigga om att få repor..

/Thomas
Ok känner mig lite osäker på just typ av avfettning. Köper en "flaska" på macken som jag använder:) Ex stylingkit är väl i alu? Ska man alltså inte spruta direkt på dessa alltså?

Sedan när du säger enbart med högtryck, du menar utan att ha fått bort smutsen med avfettning först?:):)
Perra83 skrev:Man kan "tvätta" utan att svampa med schampo. Utan svamp inget torkstöd/sprayvax! Lacken ska vara ordentligt ren och tvättad innan man lägger på någon form av sprayvax/skydd, allt för att undvika att repa lacken.

Funk du hänger på bilvårdsforum?
Jag hänger där också ja...

/Thomas
Perra83 skrev:Folk som tycker att det är roligt med bilvård och vill hålla lacken i bra skick har ett lackskydd i botten
Det är just detta jag försöker förstå :) Alltså, som jag fattar det så fungerar ett lacksskydd på samma sätt som "Vax" men att det består under en längre tid. För vad är det egentligen som skyddas i jämförelse med vanligt vax som man lägger själv, typ spray?

Om man spolar, avfettar, spolar , schamponerar, spolar och sedan sprayvaxar bilen varannan vecka. Skyddar det ungefär på samma sätt som om du lägger ett "lackskydd"över längre tid?

Jag antar att lacksskydd inte är någon idé första halvåret då bilen är ny och då är det väl vaxhistorien som gäller?:)

Frågorna är många och man får lite olika svar :)
Om man spolar, avfettar, spolar , schamponerar, spolar och sedan sprayvaxar bilen varannan vecka. Skyddar det ungefär på samma sätt som om du lägger ett "lackskydd"över längre tid?
Jag skulle säga nej, för att lackskydd gör att skiten helt enkelt inte fastnar lika hårt. Då behöver man inte gå på med avfettning så ofta.
Jag antar att lacksskydd inte är någon idé första halvåret då bilen är ny och då är det väl vaxhistorien som gäller?:)
Fördelen med att skydda en ny bil är att underarbetet i form av polering är så mycket enklare då bilen inte hunnit repas.

/Thomas
Funk skrev:Fördelen med att skydda en ny bil är att underarbetet i form av polering är så mycket enklare då bilen inte hunnit repas.
Just detta är jag helt förvirrad av. Flera säger olika saker. En del säger: - absolut inte behandla med lackskydd första halvåret innan nya lacken hunnit sätta sig. Lacken kan krackilera etc etc. Andra säger, nej det spelar ingen roll. Verkar som man får ha egen magropskänsla med detta :) Rent logiskt håller jag med dig, det borde ju bli mindre polering naturligtvis den saken är klar, men varningens hand, ska man förbi se den? :)
Ja det skall man om det handlar om en modern nybil... lacken "sätter sig" inte mer efter den lämnat lackeringsfabriken. Täcklacken och klarlacken är härdade i ugn, och om det behövs mer så får du bilen levererad ytterligare minst två veckor efter den byggts. Enda gången man kan tänkas vänta lite är efter en omlack, men oftast skall det inte behövas då heller.

Flera Volvohandlare erbjuder lackskydd redan vid nyleverans, de gamla ryktena är just det, rykten.... http://www.bilia.se/verkstadstjanster/# ... behandling

Just detta citatet är intressant : På icke fabriksnya bilar behövs det iblands utföras en maskinpolering innan lackbehandlingen kan utföras. Detta till en kostnad av 995:-.

/Thomas
volvobrasse skrev:Jag skulle säga nej, för att lackskydd gör att skiten helt enkelt inte fastnar lika hårt. Då behöver man inte gå på med avfettning så ofta.
Så (ursäkta den dumma frågan) då kan man alltså i princip säga att skillnaden mellan lacksskydd och "vax" är att skiten inte fastnar lika hårt. Men man får inget mer "skydd" med ett lackskydd i den bemärkelse att lacken får mindre repor, mot små stenskot eller att lacken för övrigt åldras snabbare? Utan det är mer en förenklad underhållsfråga?
Ja det skulle man kunna säga, om än något förenklat. Många gånger lovar lackskydd ökat motstånd mot repor, i praktiken är det inte något man märker av. Visserligen lossar skiten mycket enklare vilket i teorin skulle ge mindre tvättrepor, men då får man också ta till ganska snälla tvättmetoder med två hinkar mm... Ett nytt lager vax är ganska bra på att skydda det också, men håller i värsta fall bara någon/några enstaka tvättar.

/Thomas
En massa felmeddelanden!

Laddade batteriet fullt igår och bilen kom[…]

Trasig Renault Scenic

Ventil tätningarna kom idag....😁😁. Kan bö[…]

Jag har alltid gjort det själv. Har haft till[…]

Låsa motor och kammar

Vet inte hur vektyget för D5 ser ut eller om […]