Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Schmoyoho skrev: Har åkt i en bekants M5:a årsmodell 2007-ish, riktigt(!) slö växellåda även på "hårdaste" växlingsprogrammet.
Det är en singelkopplingslåda med robotiserad koppling. Ska inte köras i automatläge alls egentligen.
Dess enda positiva egenskap är att den växlar snabbt, gör den inte det var den trasig. (Vilket tyvärr inte är ovanligt)
Användarvisningsbild
av Perc
Lövet skrev:Om du inte förstått än var du tabbade dig i inlägget så är det att det aldrig suttit någon automatlåda som heter Powertronic i Volvo personbilar. Däremot Geartronic (konventionell automatlåda) och Powershift (dubbelkopplingslåda).
Jag har påpekat det här åt honom nån gång förut utan framgång. :) Han verkar föredra att medvetet skriva fel och förvirra folk i onödan.

Powertronic är en automatlåda från Volvo Lastvagnar, kom på 90-talet. Satt väl mest i typ sopbilar och annat som gör många start och stopp. Nåt år senare kom en robotlåda som idag marknadsförs som i-shift och sitter i majoriteten av långtradarna som Volvo LV säljer idag.
powertronic, steptronic, geartronic, shiftronic, ofantligt många namn på samma växellådstyp, dvs konventionell momentomvandlare och planetväxlar, elektroniskt reglering på solenoiderna.

är lite arbetsskadad av alla lastbilsbenämningar, opticruise, ishift, powertronic etc, bara olika namn på väexellådorna
Schmoyoho skrev:Jag har följt lite diskussioner om "Volvos" Geartronic-lådor, de nyaste 6-växlade, här på forumet och det känns som att folk antingen älskar eller hatar den. Jag har förvisso ingen större erfarenhet med automatorlådor iaf till antal men jag älskar den absolut! Växlar bara kännbart om det är manuellt eller om den är kall.
Det är nog hatkärlek..... Geatronic-lådorna jag har kört har varit superkomfortabla. Problemet har varit att de dragit upp förbrukningen grymt mycket jämfört med de manuella, speciellt i stan. Så mycket även i CO2 utsläpp att de har varit förbjudna som tjänstebilar här medans manuell lådorna lätt kvalat in vad gäller förbrukning/utsläpp.

Automatlådor har ju tillverkats i 50 år, då borde de väl gått om de manuella så de de borde vara mycket snålare än en manuell, och inte tvärs om.
VolvoB20 skrev:Automatlådor har ju tillverkats i 50 år, då borde de väl gått om de manuella så de de borde vara mycket snålare än en manuell, och inte tvärs om.
Vilket moderna automatlådor ofta är. 6-vxl Geartronic är inte en modern automatlåda dock...
av Nicco
snoddasD5 skrev:Vilken låda är det som sitter i Xc90 -14? är det nya 6 eller 8?

XC90 från 2014 (gamla modellen) har enbart levererats med gamla 6-växlade lådan. Nya XC90 har naturligtvis nya 8-växlade lådan.
VolvoB20 skrev:
Schmoyoho skrev: Automatlådor har ju tillverkats i 50 år, då borde de väl gått om de manuella så de de borde vara mycket snålare än en manuell, och inte tvärs om.
Tekninken i konventionella automatlådor är inte förändrad nämnvärt, samma typ av momentomvandlare, planetväxlar etc.
De har gemensamt att det är en turbin som drivs av motorn som pumpar runt olja hela tiden när motorn är igång, vilket drar upp förbrukningen.
Samtidigt tappas massor av energi i stadstrafik då mycket försvinner via momentomvandlaren vid start och stopp samt vid växlingar
Turbin och pump är låsta till varandra och ingen förlust uppstår där under färd milktrucker.
http://en.wikipedia.org/wiki/Torque_con ... converters

Det har funnits på europeiska fordon länge, ZF var först vill jag minnas. Till och med den uråldriga powertronicen i Volvolastbilarna har lockup och den används flitigt. Låses endast upp vid extremt låg fart samt under vissa växlingar för att undvika komfortstörningar.

En stor källa till slöseri i en planetautomat är att pumparna som håller igång hydraultrycket för kopplingarna måste vara dimensionerade för både att klara all kontinuerlig smörjning samt även de höga trycken som krävs i kopplingarna. Detta har gjort att man har överdimensionerade pumpar som ligger och bara suger släpmoment under färd. Att byta till två separata pumpar, en för hydraulik och en för smörjning har kunnat ge bra besparingar. Även pumpar med variabelt deplacement har vunnit mark. Det du beskriver är väldigt gammal teknik, myyyyycket har hänt bara de senaste åren efter de extrema co2-skatterna.

EDIT: Jag insåg nu att du faktiskt poängterar att momentomvandlaren bidrar till ökningen just vid stop n go och växling, men jag förstår inte varför du drar in turbinen i det annars. Turbinen är en del av momentomvandlaren. Den har inget med oljetillförseln att göra.
Nicco skrev:
snoddasD5 skrev:Vilken låda är det som sitter i Xc90 -14? är det nya 6 eller 8?

XC90 från 2014 (gamla modellen) har enbart levererats med gamla 6-växlade lådan. Nya XC90 har naturligtvis nya 8-växlade lådan.
crumpets skrev:8!
Vad är det som gäller får två olika svar??
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]