Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Volvo hade skillnader i den storleksordning som nämns här, mellan uppgiven och verklig tjänstevikt, för några år sedan. Efter kraftig kritik har de ändrat systemet för att bestämma varje fordons individuella tjänstevikt. Nya bilar idag från just Volvo brukar stämma bra. Den senaste som jag såg en vägning på skilde det fyra kg på.

Men det finns andra tillverkare som fortfarande kan ligga en bra bit över 100 kg fel, och på en 2008 från Volvo kan det också vara så illa.
Användarvisningsbild
av LeifA
Bilnörden skrev:Bas bil stämmer kanske tjänstevikten, men inte på en summum med all extra utrustning. Det var så jag menade. Att tjänstevikten stämmer på en ren bil i billigaste utförandet.
Håller med,men tror också att det är bättre nu, ialla fall Volvo.
Användarvisningsbild
av Perra83
Jag har vägt V60n och det var inga mil från rätt vikt. 1698kg tjänstevikt. Jag satt i när jag vägde på sopstationen. Dryga 1800kg. Tanken va inte tom och fullt med spolarvätska plus lite skräp som skulle slängas :wink:
Sen har jag ingen aning om hur pålitlig vågen är.
av GeBo
alla nödvändiga vätskor ingår i tjänstevikten. Gällande tanken antas den vara fylld till hälften. Föraren antas väga 75 kg
Användarvisningsbild
av P210
Bilnörden skrev:Motor, växellåda och kraftöverföring skiljer nog och det är säkert med i tjänstevikten, men all övrig utrustning. Det finns ju hur många olika variationer som helst, tror inte dom väger varje bil.
Man behöver inte väga alla bilar, dagens CAD-program etc gör att man kan räkna ihop vad en viss motor och utrustning, t.ex. elstolar adderar i vikt. Vad gränsen går för att Volvo specificerar en ny vikt vet jag inte men klipp ett par nummer på Blocket och kolla vikten på Transportstyrelsen.
Mina exempel ovan visar tex att vikten på en 1,6d skiljer mot en D5 (rätt naturligt!) men också att en D5 Kinetic är lättare än en D5 Summum!
av oldtimersmc
Man skall aldrig väga bilen efter jul, bättre att göra det inför badsäsongen :D

Vet att Polisen fick problem med överlast och fick klassa om sina bilar efter just detta problem, bilarna fick överlast om de körde en gripen, så de fick snällt sträcklöpa efter bilen vid ett gripande. :wink:

Tror det var utmärkte Robert Collin so först påpekade detta faktum.
Fan han borde basa över Transp styr
Senast redigerad av 1 oldtimersmc, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av apersson850
LeifA skrev:Håller med,men tror också att det är bättre nu, ialla fall Volvo.
Det är bättre nu, från Volvo. Men då får man definiera "nu" som de allra senaste åren, för de var lika långt från sanningen som många andra för några fler år sedan.

SIM-kortshållare finns bara i bilar som &aum[…]

Allt du ser suspekt

Köpråd V60 Recarge

Jag snikar in en annan fråga 2022 vs 2023. S[…]

Har du anpassad equalizer i telefonen? Streamar d[…]