- sön 11 jan 2015, 14:08
#937671
Hans beskrivning stämmer utmärkt innan lockup är ilagd men redan på de sista årsmod av den 6-växlade används lockup redan från första växeln, vilket innebär att bränslestraffet blir långtifrån lika illa.
Den 6-växlade använder dock en del slipping lockup för att kompensera för det lilla antalet växelsteg, nåt som den 8-växlade lär klara sig mer eller mindre helt utan.
I princip finns ingen skillnad i förbrukning mellan en lamellkopplad och converterkopplad låda idag. ZF kör på med sina 8 och 9-växlade converterlådor, Aisin Warner likaså, och för all del Mercedes. VAG+Porsche samt getrag kör någorlunda hårt på lamellkopplade/dubbelkopplingslådor.
I princip ska du knappt känna nån skillnad mellan de nyaste generationerna av alla lådorna. De kör aldrig på converter ändå i vanlig trafik. Bara en generation gamla lådor kan dock ha stor skillnad i körkänslan.
Powertronic är f.ö. ett varumärke för volvos egenutvecklade tunga planetautomatlåda som används i dumper alltid och lastbil vid stop n go-trafik typ distributionsbil och sopbil.
Särskilt eftersom styrsystemen blivit såpass mycket mer avancerade och man slipper utgå ifrån worst case lika ofta utan kan låta en modell styra öppning och stängning för att bara använda den när det verkligen behövs.
snoddasD5 skrev:Riktigt roligt å läsa när folk skriver som kan sina saker.Han missar dock komponenten lockup vilket tar kål på hela utläggningen.
Hans beskrivning stämmer utmärkt innan lockup är ilagd men redan på de sista årsmod av den 6-växlade används lockup redan från första växeln, vilket innebär att bränslestraffet blir långtifrån lika illa.
Den 6-växlade använder dock en del slipping lockup för att kompensera för det lilla antalet växelsteg, nåt som den 8-växlade lär klara sig mer eller mindre helt utan.
I princip finns ingen skillnad i förbrukning mellan en lamellkopplad och converterkopplad låda idag. ZF kör på med sina 8 och 9-växlade converterlådor, Aisin Warner likaså, och för all del Mercedes. VAG+Porsche samt getrag kör någorlunda hårt på lamellkopplade/dubbelkopplingslådor.
I princip ska du knappt känna nån skillnad mellan de nyaste generationerna av alla lådorna. De kör aldrig på converter ändå i vanlig trafik. Bara en generation gamla lådor kan dock ha stor skillnad i körkänslan.
Powertronic är f.ö. ett varumärke för volvos egenutvecklade tunga planetautomatlåda som används i dumper alltid och lastbil vid stop n go-trafik typ distributionsbil och sopbil.
VolvoB20 skrev:Ni glömmer ju en mycket viktig sak, nya 8-stegs VEA lådan har en converter som drar extra bränsle, men den har också sjukt hög högsta växel jämfört med den gamla 6 växlade. Så har du bara kommit upp i motorvägsfart o fått i lockuppen så kommer den att ligga i strax över tomgångsvarv och det sparar rejält.Tveksamt hur mycket extrasoppa convertern egentligen drar... Vid takeoff kommer även en lamellkopplad låda slira. I princip går lockupen igång på en modern planetautomat ungefär samtidigt som lamellerna slutar slira i en dubbelkopplad.
Särskilt eftersom styrsystemen blivit såpass mycket mer avancerade och man slipper utgå ifrån worst case lika ofta utan kan låta en modell styra öppning och stängning för att bara använda den när det verkligen behövs.