Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sotam
Hej
Har ett problem med elbakluckan på vår v70 2,5ft -11 som inte orkar stå kvar utan glider sakta ner. Den öppnar sig som den ska, men sen orkar den inte stå emot utan börjar åka nedåt. Problemet verkar endast uppstå vid kyla, dvs när det är minusgrader eller kring 0 grader. Det är sjukt tungt att hålla uppe luckan med axel/huvud samtidigt som man ska baxa in barnvagn och matkassar. När bilen stått i garaget är det inga problem, då funkar den som den ska, utan problemet uppkommer när bilen stått parkerad utomhus.

Nån som har en idé på vad problemet kan vara? Hur löser man det?
Det är väl ett klassiskt beteende för gasdämpare som börjar bli till åren då de påverkas av lite kyla? Mina börjar också visa tecken på detta, de orkar dock hålla uppe vid full öppning men jag kommer ändå byta ut dom snart.
Utan att vara helt säker så tror jag att det sitter gasdämpare även på el luckor. Med tanke på känslan / beteendet när man öppnar manuellt och den skall ju sitta kvar i öppet läge. men de sitter ju lite tråkigt till fast det skall å andra sidan inte vara så svårt att peta ner bakre delen av innertaket har jag för mig att jag läst i ngn tråd här.
Ah jag missade att det var en ellucka men ja, kanske gasdämpare ändå? Fyra år är inte gammalt nej men nya saker har gått sönder på kortare tid så omöjligt är det såklart inte.
Efter snabbt googlande verkar det vara hydraulik som gäller på el-luckorna.
Hur kan det påverkas av kyla, ni erfarna?
Det ser definitivt ut som hydraulik och jo det kan i allra högsta grad påverkas av kyla men känner spontant att "inte på det viset".
Att det inte orkar ok att det tar längre tid ok men att luckan skall hasa ned nej (om den inte är tyngd av snö och is som Doffen skriver ).
Kan ju iof sitta en gaskolv där i alla fall.
Byta bromsok bak v50 d3 2012

ha inte handbromsen åtdragen, och peta loss […]

Vi har 100 mil enkel väg till vår somm[…]

Vilken bränslebox passar?

Hej har en 740 turbo 1990 med AC Sitter en box i […]

Hej. Har en xc60 Polestar 2023 med sommardäck[…]