Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lymerus
Hej!

Har införskaffat en S80 -04 och ska göra lite service på den hade jag tänkt, istället för att lämna in en till en meckar snubbe som gör jobbet billigt ändå. Men man vill ju känna den där tillfredsställelsen av att ha utfört jobbet själv, eller hur? Right?
Jag har viss erfarenhet av att ha småmeckat med en 940 tidigare. Bytt olja och filter en del gånger.
Till S80 har jag bara bytt halvljus och luftfilter än så länge. Nu vill jag byta tändstift och motorolja och filter. Hylsa till insatsfiltret är köpt, samt tändstiftshylsa och förlängare till tändstiften.
Men nu till problemet. Jag har inga skruvmejslar som passar i hålen till skyddskåpan för tändstiften och för under bilen.
Jag har inte så mycket verktyg utan jag köper bara det jag behöver till sådana här enkla uppgifter.
Kan ni Volvo experter hjälpa mig med att finna rätt storlekar till dessa skruvar/bultar. Jag har hört att man även måste lossa bultar under kåpan till där själva tändstiften sitter. Vilken storlek på hylsan ska man ha där?

Tacksam för lite shopping hjälp :D
Alltså ska man meka behöver man verktyg, en rejäl uppsättning, det underlättar om något skulle krångla.

Till skyddskåpan över tändspolarna är det torx

Utöver det behöver du en komplett uppsättning Ring/blocknycklar samt att du behöver en uppsättning krafthylsor i 3/8 eller 1/2 med tillhörande spärrhandtag.
Krafthylsor är det man vanligen använder med spärrhandtag eftersom det inte svarvar mutter/bult samt går snabb och smidigt. Behövs till oljepluggen.

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... ats-10120/

Denna verktygssats är den enda du behöver i ditt liv i princip, visserligen är den kostsam, men du får allt du kan behöva som grund för bilmek.
Och du skall inte använda hylsor och spärrskaft till tändstift. Man får "oanade krafter" med ett spärrskaft och det kan ge förödande resultat om man gör fel.
Använd i stället ett sådant här verktyg: http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara ... el-609000/
Det är utformat så att du knappast kan dra för hårt med en hand. (Om du inte är värsta atleten?) Ett tändstift skall dras till 20 - 30 Nm. Med ett spärrskaft drar du lätt det fyrdubbla!

OBS! Bilden på verktyget är endast ett illustrationsexempel. Det finns många fler likartade hos en stor mängd inköpsställen.
Användarvisningsbild
av Perc
milktrucker skrev:Krafthylsor är det man vanligen använder med spärrhandtag eftersom det inte svarvar mutter/bult samt går snabb och smidigt.
Krafthylsor är de stöddiga hylsorna i svart som man har till mutterdragaren.
Perc skrev:
milktrucker skrev:Krafthylsor är det man vanligen använder med spärrhandtag eftersom det inte svarvar mutter/bult samt går snabb och smidigt.
Krafthylsor är de stöddiga hylsorna i svart som man har till mutterdragaren.
krafthylsor är ibland svarta, ibland metallfärgade. Gemensamt är att de klämmer bulten/muttern mitt på och inte i hörnen.

En del hylsor har detta mönstret som lägger kraften på muttern/bultens hörn och svarvar den när man tar i
Bild

Hej! Min bil har börjat sluka glykol som jag […]

Spolade lådan på min förra -14 xc[…]

0w20 är för tunn. Sen om det hjälpe[…]

Vi våtslipar och kör klarlack på […]