Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wissel
Vet faktiskt inte då jag inte är en "Trimningskille" precis ;-)
Men jag skulle gissa att en rätt trimning inte skadar ett dugg,
tänker då på BSR eller motsvarande !
Drivlina osv. klarar det ganska säkert men "fultrim" kan kanske
skada din CEM, ECU, eller vad det nu kan hända ???
Men lägg en ny tråd i den kategorin så kanske det finns flera idéer om detta.
Jag kör Pannsjostil eftersom jag ÄR Pensionär.
Körde V8or från 1965-1984 så jag är nöjd på den punkten.
:-)
Användarvisningsbild
av milktrucker
att byta till 5W-40 olja kommer inte påverka något ö.h.t eftersom de är lika tunna/tjocka/rinnande när motorn är varm
av Andis
Nioplarna jag talar om sitter på undersidan av insuget.
Har du bara små händer samt lite tålamod skruvar du bort dom och slangarna till dom rengör allt.

Har för mig att intervallen är 16000 sen 24000 sen 30000 mil. Men tror du får beställa det separat på servicen kostar ca 1500kr om du låter bilia rengöra dessa nipplar.

På min märktes det inte något fel på om man öppna oljelocket eller stickan men var ändå igen satt i dessa nipplar trots oljebyte var 1000 mil.

Länkar till en bild här så kan du se hur det ser ut och var dom sitter. Dom som är markerade med bokstaven "D" är det du ska rengöra.

Enligt en som meckar volvo hela dagarna räcker det med dessa nedre oljefällan brukar enligt honom inte sättas igen på en bil som följt service schemat men det gör dessa skruvar som är märkta med "D" ovavsett hur ofta oljan byts. (Precis så var det på min.)

http://www.s80.dk/Billeder/vevhus.jpg
av StefanB
Wissel: Jag tror inte att biltemaoljan är Statoils längre, däremot var det så för några år sedan när det var blå dunkar (numer är de ju röda, gröna och gråa). Jag läste om detta i en tråd på maskinisten, jag kan prova finna den om intresse finns.
Användarvisningsbild
av milktrucker
ne, det kvittar varifrån b-tema's olja kommer eftersom den inte är något tänkbart alternativ
Användarvisningsbild
av wissel
Tack Stefan men jag är nog inte värst intresserad. :-)
Jag kör mina 1000 mil mellan bytena och jag är nog säker på klassningen.
Vem som gör den är inte viktigt för mig,är klassningen rätt o den viskositet jag vill ha (5/40)
så är priset det som intresserar mig.
:-)

Trodo.se har bra sortiment och priser.

Brukar väl spricka i brännkammaren?

Utbytes stereo. Någon provat?

Någon som har provat något liknande? […]

:-D :-D