Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Då tätnar mysteriet, för om det varit som på bilden överst till vänster skulle servopumpen suttit på motorns vänstra sida, vilket den inte gör på 740 med 8-ventilersmotor. Kanske är det en bild av motorn (med generator) från 240 som fått hänga med, eller liknande.
Kan säkert vara så. Skickar en bild på en 8V turbomotor. Här ser man tydligt "det andra" fästet jag menar. Här ser man också tydligt att det är samma generator som är gjord för "andra sidan". Den sitter ju mer eller mindre "uppochner" med sträckaren på undersidan och fäste för servopumpen under,
http://www.gopixpic.com/640/re-volvo-74 ... 350b6*jpg/

Mvh
Lennart
Vad som är upp och vad som är ner är kanske lite subjektivt :)

Sådär ser det vad jag vet ut på alla 740 och 940 med 8-ventilersmotor, både turbo och sugmotor. Generatorn är fäst "ledad" upptill och sträckaren hamnar under generatorn.
För att röra till det lite ännu mer... Jag har läst att B230A, B230K och B230E har generatorn nere till höger (sett från förarplats) och att B230F, B234F och turbomotorerna har generatorn uppe till vänster. Huruvida detta stämmer kan jag inte uttala mig om.
Däremot har jag bytt flera generatorer på B230F och B230FB (sena 740 och tidiga 940 mestadels) och där har generatorn alltid suttit uppe till vänster.
Därmed inte sagt att en generator från en 8v passar bolt-on på en 16v, men allt går nog med lite vilja och kreativitet. :)
NilsO skrev:Vad som är upp och vad som är ner är kanske lite subjektivt :)

Sådär ser det vad jag vet ut på alla 740 och 940 med 8-ventilersmotor, både turbo och sugmotor. Generatorn är fäst "ledad" upptill och sträckaren hamnar under generatorn.
Ner för mig är fästet där generator sitter fast och upp är där sträckaren sitter på dom allra flesta motorer. Och har framför all varit i "alla tider". Fortfarande pratar vi väl om B234 motorn, och där sitter generatorn "tvärt om". På "dom andra" sitter det samma ( ofta) remmar till vevaxel, vattenpump och generator Och servon direkt på vevaxeln ytterst. På B234 motorn sitter 2 remmar mellan vevaxel, servopumpen och e.v AC-kompressorn. Generatorn sitter ytterst med en rem som går över vevaxel, vattenpump och generator. Därför är är remskivan på generatoorn "förlängd" så den når utanför dom andra remmarna. Varationer finns givetvis beroende på årsmodeller och utrustning. Men det är i vart fall inte samma generator, även om man kan "få ihop det" på annat sätt

Mvh
Lennart
Stort tack för alla svar, det är alltså precis som jag misstänkte, 16v har en speciell kanske inte generator, men åtminstone en annan remskiva som är längre, och det är den jag behöver få tag i, jag har en generator från en 8v men som ni båda säger så passar den inte utan modifikationer, jag kan gärna tänka mig en "tattar" - lösning bara det funkar så länge. Stort tack både Smurfen740 och Lennarte, den här bilen har inte AC (tror jag) men allt annat är ihopklumpat på vänster sida, trångt och jävligt så det förslår men just runt generatorn rätt så generöst, för min del blir det nog en nödlösning tills jag fått tag i en 100 amp x70 generator o byta remskiva på, sen får resten lösas med vilja våld och nya fästen. Eller om jag bygger om till ribbrem överlag men det känns onödigt.

Men en fundering bara, om man tar en generatorrem från 8v, ska man då dra den från yttre remskivan på fläkten och bara upp till generatorn eller ska man svänga den runt servopumpen också?

Återigen stort tack, blir till att samla ihop några långa bultar, brickor och muttrar så jag kan lina upp remskivorna så remfan slipper fara av så fort man tänker på omkörning. :-)-)
Om du ändå ska "fuska ihop" det kan du kanske koppla generatorn på den innre remmen. Då "känar" du ett par cm på det. Efter som det är samma vattenpump på alla B200 motorerna borde det finnas olika långa remmskivor till vattenpumpen. Det sitter ju enkel på B234 men dubbel på många andra. Min tanke i så fall är att sätta den innersta remmen från vevaxel, vattenpump och generator och den andra mellan vevaxel och servopump. Det finns ju justering på servopumpen också. Utan AC räcker det med en rem till servon. Det finns säkert flera alternativ.

Mvh
Lennart
Ok, men då kanske man kan låna en av dom remmarna, jaja det var meningen att jag skulle hämtat den idag men tyvärr blev det inte så. Så den remmen som ska driva vattenpumpen och generatorn är den samma på 16v och 8v? Jag gissar att den inte är det, förmodligen är 16v-remmen längre. Original 8v generator-rem har jag, och det sitter dubbla remmar på servopumpen, hmm jaja det får bli till att laborera lite när man kommer dit. Nåt sätt ska det väl gå att lösa det hela på.
Ett tips om man inte lyckas hitta långa bultar. Det finns helgängad stång på bilprylvaruhusen. Säljs vanligtvis i meterlängder. Köp en sådan i rätt diameter och en näve tillhörande muttrar och brickor. Sedan kapar du stången så lång som behövs. Du kan t.o.m "göra" en bult av den. Sätt på en mutter och skruva så den kommer jäms med stångändan. Sedan slår du några körnslag i gängorna så att dom blir låsta. Eller om du har tillgång till svets.
Bensinpriser v2

Lär bli värre.. :bored: (MeidasTouch) […]

..Ja 90% ned är ju busenkelt att uppnå[…]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stockhol[…]

Tankade blankdiesel i grannbyn som har höjt m[…]