Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Leonis
Tja!! jag har en s40 2.0 årsm 98, jag var ute och körde så skulle jag dra igång farthållaren men den ville.. vad kan felet vara?? är det någon mer som råkat ut för samma problem?? är tacksam för alla råd/tips, tack på förhand.
Användarvisningsbild
av lilleman
ett vanligt fel är givarna vid pedalerna mvh/roger :)
av Ason
Hej, snor lite av den här tråden.
Fick du ordning på din farthållare?

Har åxå en trasig farthållare V40 T4 -98.
Tittade som hastigast idag på pedalerna ska snoka mer imorgon,
på kopplinge var det en kanske 2 kablar som gick in, tog bort den ena och byglade men blev inge bättre,
nån som vet om det är brytande eller slutande kontakter?
och det borde väl sitta en på bromsen med antar jag..

By the way, hittade det här forumet igår, så man är helt färsk här, verkar vara ett givande forum :)
av Leonis
Ason skrev:Hej, snor lite av den här tråden.
Fick du ordning på din farthållare?

Har åxå en trasig farthållare V40 T4 -98.
Tittade som hastigast idag på pedalerna ska snoka mer imorgon,
på kopplinge var det en kanske 2 kablar som gick in, tog bort den ena och byglade men blev inge bättre,
nån som vet om det är brytande eller slutande kontakter?
och det borde väl sitta en på bromsen med antar jag..

By the way, hittade det här forumet igår, så man är helt färsk här, verkar vara ett givande forum :)
japp jag fick iordning min farthållare det var givaren som sitter på kopplingen som hade somnat in för gott.
av Ason
Ok, har kollat lite på dom, det sitter en kabel till två stift, sen är det nånting till på dom som jag inte hittar nåt sett att montera lös,
är det kabeln med som går till stiften som är för farthållaren?
dom har jag iallfall summrat upp och är OK, sen har jag summrat upp spaken för manövreringen av farthållaren och alla knappar funkar ner till kopplingen som sitter bredvid rattlåset,
så felet måste sitta antingen i nån kabel från den kopplingen eller kabel från koppling broms, vilket nu inte är troligt.
hur funkar motorn som fixar gasen, det går en lika konstig kabel in till den.
är det nån slags buss system?
borde gå att mäta upp om den får nån signal för att reglera gasen.
vore skoj om man kunde hitta ett elschema över farthållaren :P
av ubbee
Vakum pumpen som sitter i motorrummet (längst upp på förarsidan) har en 3-stifts kontakt. 1 st är jord sen tror jag dom andra två är plus vet inte helt hur den fungerar. I vilket fall som helst fixar den ett vakum som öppnar spjällhuset.

Jag har sj en s40 -99 som inte farthållaren fungerar på. Har kollat min pump och den fungerar bra efter en mindre renovering med 5-56. Ska kolla kontakterna vid pedalerna. Blir dock i vår eftersom bilen är undanställd över vintern.

Jag är lite trött nu Så du få[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]

Tackar för tipsen! Det blidde en iCarsoft CR[…]