Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej! Första posten och ja jag har sökt, och jag tror jag har rätt men vi får se, kanske det finns någon som kan
motbevisa mig, det är såhär att jag ska köpa en sådan som står i rubriken, problemet är bara att den
har ingen generator, han som säljer bilen har någon gång i den avlägsna dåtiden sålt den av okänd anledning,
så då faller ansvaret på mig som köpare att leta reda på en generator som passar, den behöver inte mer än fungera
då bilen varken ska smyckas med slutsteg eller hoppande hijackers utan ska användas som transportmedel
när den väl blir klar.

Ja bilen har stått en längre tid, men startade (inte helt oväntat) med ett skapligt batteri efter att ha stått i nio år...
Lite imponerande nästan. Men i alla fall, passar vilken volvogenerator som helst eller är det fel remskiva, utskick
eller något annat jag inte tänkt på? Anslutningarna lär ju vara samma tycker jag i alla fall. Jag har faktiskt en generator
liggande från en BMW om det skulle fungera, Jag är 99% säker på att det är en bosch men mer än så har jag inte tittat på den.

Tacksam för alla svar.

/Robin.
Biltema har till överkomligt pris. Fabriksnya Made in China, men dom fungerar säkert som alla andra? Annars har du ju skroten, men skrothandlarna är medvetna om Biltemas pris och lägger sig i närheten. Och en från skroten har ju suttit och snurrat i en bil i kanske 20 år, så den kan ju rasa i nästa vecka.
Biltema har inga delar till 16V motorn. Det dom har är sådant som passar till 16V motorn också. Tyvärr så räknas inte generatorn in där. Skruvat har en för 2680:- (art. nr, 22204 mot 22960 1664:- till 8V motorn). Generatorn till 16V motorn är spegelvänt monterad (sitter på andra sidan motorn). Är högt monterad så den har fäste för en skyddskåpa och har en annan remskiva för endast en rem. Det finns säkert en annan generator som passar, men det kan vara så att remskivan är speciell för 16V motorn. Det är i alla fall Bosch (på min i alla fall) men den ska vara en generator för montering på vänster sida av motorn. Den sitter alltså ovanför servopumpen och AC-kompressorn (om det finns en sådan). Kolla på Laga och Bildelsbasen, Dom (16V motorn) är ju inte så vanliga. Generatorn går på en yttersta remmen på remskivan på vevaxeln (tre remmar), därför är remskivan (16V) "förlängd" jämfört med en "vanlig".

Mvh
Lennart
Satt en stund och "bläddrade" på Blocket på middan.
http://www.blocket.se/stockholm/740_940 ... ?ca=15&w=3
Bl.a "- 2st genratorer från 940 16v, 300:-/st". Kanske kan vara något?? Jag förmodar att dom sitter monterade likadant på 940 som på 740. Det är ju samma motor. Husen för balansaxlarna sitter ju lika mycket i vägen p 940 modellen,

Mvh
Lennart
Men vänta nu.

På 740 och 940 med 8-ventilersmotor brukar generatorn avgjort sitta just på vänster sida (dvs motorns insugssida, bilens förarsida om den är avsedd för högertrafik). Då är den väl inte spegelvänt monterad jämfört med på 16-ventilers?
Ber om ursäkt om jag försökt lura någon. Jag vet att det inte är samma generator på 8V och 16V därför kollade jag på http://www.skruvat.se på generator till min bil och en 740 med 8V motorn. Dom bilderna som skruvat visar (VOLVO 740 I Kombi 2.3, 115 Hk, [745], Produktionsperiod: 1987/08 - 1992/07, Motorkod: B 230 F) är generatorerna spegelvända mot vad bilden på generatorn till 16V motorn är.
Detta är generatorn till 8V motorn ovan, 80A med fästet till vänster och justeringen till höger i bild och dubbel remskiva.
http://www.skruvat.se/Generator-P22960.aspx
Så här ser generatorn ut till 16V motorn med fästet nedåt och justeringen uppåt, gummibussningar, enkel förlängd remskiva och fäste till skyddsplåten
http://www.skruvat.se/Generator-P22204.aspx
Hittade även bilder i Auto Info där generatorn sitter på höger sida. Det finns säkert andra placeringar också (Turbo?) men det vet jag inte.
Auto Info ska väl vara Ok och att lita på hoppas jag

Mvh
Lennart
Efter flera försök att skanna sidan i Auto Info lyckades jag till sist,

Bild

Överst till höger är 16V motorn. Jag har AC- kompressor också, sitter under servopumpen och generatorn överst. Allt på samma sida. Dom båda andra visar 8V motorn, vilken modell vet jag inte men boken handlar bara om 740.

Mvh
Lennart
man kan ta från en 8v motor men du behöver 2 st 13 cm långa bultar som passar i hålet på generatorn och muttrar som distanser för att få ut generatorn en bit. inte optimalt men funkar (tattar lösning) så kör jag. dock så fungerar inte spännaren så man får spänna remmen och dra åt bultarna samtidigt. bild kan fixas om så önskas
Har kollat lite mer på bilder på nätet om detta med vilken sida generatorn sitter på. På det jag hittat verkar det vara 50/50, men på turbomotorer verkar det som det sitter på vänster sida i samtliga fall. Dock med ett annat fäste så att den är vänd åt samma håll som när den sitter på höger sida. Därför är det säkert samma generator på B230 motorerna. Men en annan på B234 för där är generatorn vänd åt andra hållet. Förmodligen sitter den bara på B234 motorn, därav dubbla priset. Det finns inte så många 7/900 bilar i min närhet så jag kan inte kolla mer än så här. Har man bara verktyg, svets, lite järnbitar och en massa jädrar anamma kan man säkert få dit en likströmsgenerator från en Amazon också :roll: :lol:

Mvh
Lennart

Åkte lite.. oj hoppsan :-/ Äh den rull[…]

Volvo car UX

Jag skulle säga det är en fet uppgrade[…]

Bra jobbat , blev ju jättebra och kommer s&au[…]

Friskluftslang

Antar du menar röret som går från[…]