Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av e5frog
Förarbältet har fastnat i det hack som under de senaste 15 åren rivits upp i plasten där bältet försvinner in i hålet i plastpanelen.
Bältet har numera en tofs på c:a 1dm...

Har en V40 -00 (tillverkad 1999/09)

Hittar begagnade bälten till V40 -97, i grå nyanser för cirka 1000kr men inget till -00, artikelnumren skiljer.
Någon som vet om det passar att montera äldre modellen av bälte?

Annars är alternativet ett nytt för 2400kr, som måste köpas via verkstad (2000kr till?) eftersom Bilia inte levererar till privatkund pga den sprängpatron som finns med (bältesspännare). Begagnat-folket verkar dock inte ha några problem med att skicka med denna.

Artikelnumret på mitt bälte är 30867223, inredningskod 7360, det är väl mellangrått kan man säga.

Bild Bild

Gör man en sökning på bara numret så kommer det upp en del utländska träffar, färgen verkar kallas Platina.
Du vill bara köpa nytt? För jag tror du kan komma undan billigt om du bor i götet o drar till självplockskroten. Kan kolla va de tar för bältet där o kolla om de är samma siffror på de som din om du vill ? :wink: Alltid skoj åka till skroten o frossa lite delar.
Användarvisningsbild
av e5frog
Nä, helt, i samma färg och 15-17 år gammalt går utmärkt, det är tydligen egen modell på 98-00.

Var finns det där "självplockskroten", Göteborg är ju på lagom avstånd. Man brukar få gå och rota i bilar i Skepplanda också (åt andra hållet) men man kan väl anta att de har mer åt Göteborgshållet. Nja, skoj o skoj, möjligen av ekonomiska skäl.

Har fått pris på cirka 3000 för ett nytt med installation hos lokale Volvo-mekaren, man får leta reda på plast-panelen själv om man vill ha en utan säkerhetsbälte-sågad reva för den säljer de tydligen inte som reservdel längre. Det var väl inget större fel på bälteskonstruktionen i t.ex. en 240, varför ska de krångla till allt? ;-)
e5frog skrev:Nä, helt, i samma färg och 15-17 år gammalt går utmärkt, det är tydligen egen modell på 98-00.

Var finns det där "självplockningen", Göteborg är ju på lagom avstånd. Man brukar få gå och rota i bilar i Skepplanda också (åt andra hållet) men man kan väl anta att de har mer åt Göteborgshållet. Nja, skoj o skoj, möjligen av ekonomiska skäl.

Har fått pris på cirka 3000 för ett nytt med installation hos lokale Volvo-mekaren, man får leta reda på plast-panelen själv om man vill ha en utan säkerhetsbälte-sågad reva för den säljer de tydligen inte som reservdel längre. Det var väl inget större fel på bälteskonstruktionen i t.ex. en 240, varför ska de krångla till allt? ;-)

kolla LG bildemontering i Agnesberg under Angeredsbron. Gubben som sitter i kassan heter Christian, väldigt hyggliga priser!, går att göra många bra fynd om man är där i rätt tid när rätt bil finns inne, det tråkiga kan vara att vissa som ska ha en viss del sliter sönder det som är ivägen för att komma åt just sin del så vissa saker som kan ha varit helt när den skrotades är defekta när man kommer dit :( men det är rätt ovanligt men det händer, sett fina strålkastare hus och blinkers som 2-3 dagar senare haft sprickor för någon inte vet hur de ska demonteras men väldigt bra att kunna sitta o skruva där i lugn och ro och lära sig hur man demonterar innan man köper o sedan gör samma sak på sin egna bil :D

Den där patronen du snacka om?? kan den explodera när man demonterar något där vid bältet? sett att det sitter en patron där men aldrig reflekterat till vad den gör, för mitt bälte är som känsligt, det fastnar så fort man vill dra ut det lätt så får leka ut det fram o tillbaka :D
av jeg46
Gör bilen strömlös först om du ska byta bältet sitter en kontakt du drar ut vid sträckaren enkelt jobb att byta Vore nog bra med samma årsmodell Sprängladdningen har ju som uppgift att sträcka bältet vid en krock
Användarvisningsbild
av e5frog
Bältessträckaren exploderar nog inte lättare än airbag och annan bilpyroteknik, man ska ha respekt förstås.

Ja, det förvånar mig väl inte om det bara är kontakten till patronen som är annorlunda eller någon sådan detalj, inget man vill experimentera med. Jag får se hur jag gör, om jag köper bältet nytt vill jag iaf ha tag på kåpa så jag inte sliter sönder det nya också. Lutar nog inte åt att sitta på bilskrot och huttra och svära... kanske mer lockande en lagom varm vårdag.

Tackar så mycket för tipset iaf, det kommer säkert till nytta, lär ju inte vara sista gången något går sönder.
Köp av V40

Hade börjat med att skumma igenom dessa tr&ar[…]

Larmsystem

Är förmodligen batteriet i larm sirenen […]

Byta nedre slang till intercooler

Ta en spik eller något lämpligt o forma[…]

Volvo V50, elfel m.m.

Du behöver en bättre läsare men vid[…]