Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev:
Det blir nog som den nya generationen piloter som inte kan flyga ett plan utan elektroniska hängslen. Om något system fallerar för att det har blivit is i en givare tex så faller de som en sten ur skyn pga att de inte kan flyga ett plan utan hjälpmedlen.
Men även de "vanliga" analoga instrumenten "slås ut" av is om de inte har avisning, vilket de har på stora flygplan. Men däremot om man får bortfall av elektriciteten slocknar de digitala. Men det finns även analoga instrument som reserv på kommersiella flygplan.
Vid normal körning i trafiken på vinterväg så finns det ingen som helst anledning att stänga av vare sig ABS eller DSTC, för som nån skrev så finns de inga garantier för att du i en paniksituation reagerar korrekt med bromspedalen eller ratten. Det finns säkert ett fåtal personer på våra vägar som skulle reda ut tex en älg-situation bättre utan ABS och DSTC, kanske är TS en av dom jag vet inte men överlag så skulle jag säga att de går betydligt bättre för alla inblandade med lite elektronikhjälp.

När de sen gäller att "leka" på avspärrat område för att lära känna sin bil, ja men varför inte lära sig hur bilen beter sig med hjälpsystemen inkopplade. Du ska ju ändå ha dom på ute i trafiken som jag förstår de hela?
You gotta love forum när en tråd om DSTC/ABS landar (hoho) i en diskussion om att köra ett Airbus 330 "analogt". :)

Sorry for OT.

#JeSuisDSTC
least skrev:
VolvoB20 skrev:Det var någon pilot som sade att en erfaren pilot hade gjort lite rörelser upp/ned/styrbord/babord osv. och snabbt känt hur planet ligger i luften och sedan kört vidare utan problem när instrumenten hade isat igen och gett upp.
Lycka till att göra "lite rörelser" med ett tungt trafikflygplan som en Airbus 330... Och hur ska du manuellt kunna "se" hur fort planet rör sig utan visuella referenspunkter 10 000 meter upp i luften?
Jag är ingen pilot. Det var inte jag som yttrade det uttalandet utan någon av piloterna/experterna i haverikommissionen. Han hävdade att man inte behöver göra några rollar för att känna hur planet ligger i luften, några få små korrigeringar hade fått en erfaren pilot som ibland flyger utan autopilot att känna med balanssinnet hur planet uppför sig och på så sätt kúnnat plana ut det i luften, istället för att bara stirra på instrumenten med spaken i magen, 100% gaspådrag och nosen rakt upp i himlen i 3 och en halv minut innan man slog i vattnet. Det skulle vara faran med att flyga så mycket på automatik att man glömmer bort hur det känns och fungerar i verkligheten om man nästan aldrig styr manuellt.

Snart finns väl likheterna med bilkörning, ingen kommer att minnas hur en sladd eller hjullåsning kändes.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
apersson850 skrev:Min visar bara i några minuter att det är dags för service, men om luckan inte är stängd visas det tills den blir stängd.
Tar jag av mig bältet när jag kör, vad nu det ska vara bra för, så tystnar varningen när bilen stannar. Någon parkeringsbroms behövs inte.
Om ljuset slutar fungera på släpet så vill jag förstås veta det. Får jag då varningen femtioelva gånger är det lätt att inse att det är glappkontakt, så att jag inte undrar om bilen driver med mig när jag går ut och tittar och allt lyser. Mycket bra funktion.

Alla biltillverkare vill nog göra så säkra bilar de kan. Antisladd anses vara den näst mest värdefulla säkerhetsattiraljen i en bil. Så att tillverkaren helst vill att funktionen ska ligga kvar, åtminstone i någon mån, är lätt att förstå. Men visst finns det någorlunda nya fyrhjulsdrivna bilar där både livrem och hängslen går att koppla ur. Jag har en kusin som har en, så jag vet att det finns. Men det är inte en Volvo.
Efter dstc infördes i Danmark har antisladd reducerad single kör-i-diget olyckor med 73.

Det har dokumenterad sparat samhället för miljarder dkk.

Jag tror Cedrix problem är väldigt lokalt - ungefär runt den adress han bor :)
V90 T5 Bi-Fuel

Jag har ingen egen erfarenhet av dessa, men jag ko[…]

Stefans 968

Lackade om täckkåpan i volvos 426 silve[…]

V70 D3 2012, P241300

Jag hade ett skumt fel på min V70 D3-11 vid […]

Tror dom har grävt sin egen grav, kolla bara […]