Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av berrabus
V70 -01 140hk bensin.

Larmar för lågt oljetryck lite då o då. Är det ngt som har med detta att göra som ör en svag punkt på just dessa bilar som man kan börja kolla?

Kan köra ett tag utan larm och sedan kan det dra igång och ge larm ett tag, sluta, larma, sluta...

Igår när det larmade konstant stängde jag av motorn, startade 10sek senare och bilen funkade som den skall 2 mil.

Oljenivån är ca 3/4 upp på stickan mellan min/max.
av berrabus
S6024t skrev:igenkoksad sugsil i tråget/returen i blocket,finns många trådar om det här på forumet
Tack för tipset.
Har sökt men hittar inget annat än för oljeretur turbo. Använder troligtvis fel sökord :(
av Andis
Eller så kan det blivit som på min pappas som gjorde lika dant som din gör.
Var oxid eller smuts på kontakten till oljetrycksgivaren.

Rengjordes på servicen sen inga fler larm.

Lycka till.
Med vänlig hälsning,
Andi
av berrabus
Andis skrev:Eller så kan det blivit som på min pappas som gjorde lika dant som din gör.
Var oxid eller smuts på kontakten till oljetrycksgivaren.

Rengjordes på servicen sen inga fler larm.

Lycka till.
Med vänlig hälsning,
Andi
Tack för tipset. Skall kolla det också.
av berrabus
Hittade en annan tråd där det stod att den motorn jag har saknar sil i oljetråget. Stämmer det?

Vore sådär halvroligt att plocka ner allt och upptäcka att det inte finns en sil att rensa.

Tänkte jag skulle ge mig på att byta oljetryckskontakten, byta oljefilter, byta oljan (ser fin ut men med bytt filter så) och sedan ta ner tråget o rengöra men finns det ingen sil, är det då meningsfullt att ta ner tråget?
av rid54
Om det är ett seriöst oljetrycksproblem, skulle man väl misstänka att det i första hand larmar om lågt tryck vid låga varv och het motor. Om det kommer o går utan mönster skulle jag i första hand satsa på tryckgivaren (kontakten). Eventuellt helt enkelt koppla in en manometer och få en verklighetsbild... Är det verkligen fråga om dåligt tryck så måste kanske tråget ned, för då är det ju flera inre organ som måste kollas.
av berrabus
rid54 skrev:Om det är ett seriöst oljetrycksproblem, skulle man väl misstänka att det i första hand larmar om lågt tryck vid låga varv och het motor. Om det kommer o går utan mönster skulle jag i första hand satsa på tryckgivaren (kontakten). Eventuellt helt enkelt koppla in en manometer och få en verklighetsbild... Är det verkligen fråga om dåligt tryck så måste kanske tråget ned, för då är det ju flera inre organ som måste kollas.
Det är snarare så att om det börjar larma vid färd funkar det bättre vid låga varv dvs släpper gasen är det stor sannolikhet att larmet försvinner.

Har funderat på att åka till en verkstad och be dem mäta trycket men börjar med att byta givaren ikväll.

Nu har jag kört 100 mil, inklusive en 60 mils[…]

Hej! Instrument (inte ovanligt jag vet) är d&[…]

Carplay Trådlös adapter

@Dejan195 , Ska absolut kolla in ditt försla[…]

Hjälpfjäder till koppling

Men dom är Ja nån som vet? Hur n&oum[…]