Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PL1975
Hej,

Jag ska byta styrleder på min V70XC 2001. Enligt tidigare inlägg på forumet kan man se på produktskylten, fält 26 om det är TRW eller SMI som bilen har för styrväxel. Om det är 4 eller 5, bestämmer om det är TRW eller SMI.

Men på min produktskylt står det 5PXA5711 i fältet längst ner till höger. Dvs slutar på en 1a. Vilken är det då?

Fråga 2: kan man se på denna kod om bilen har nivåreglering? Ska nämligen byta fjädrar, fjäderben och lagring också runt om.

Mvh,
Paul
av PL1975
Angående huruvida bilen har nivåreglering eller ej: kanske är lättast att ta av däcket och se om det sitter en elkabel i botten på fjäderbenet. Om den har det, är det nivåreglering, eller hur?
ne, nivåreglering har tjocka dämpare typ
av PL1975
Hej,

ifall någon undrar hur det gick det styrlederna på denna bil, så visade det sig att det var de längre styrlederna som monterades (258 mm långa, och inte de runt 180mm).

/Paul
av bytoken
PL1975 skrev:Hej,

Jag ska byta styrleder på min V70XC 2001. Enligt tidigare inlägg på forumet kan man se på produktskylten, fält 26 om det är TRW eller SMI som bilen har för styrväxel. Om det är 4 eller 5, bestämmer om det är TRW eller SMI.

Men på min produktskylt står det 5PXA5711 i fältet längst ner till höger. Dvs slutar på en 1a. Vilken är det då?

Fråga 2: kan man se på denna kod om bilen har nivåreglering? Ska nämligen byta fjädrar, fjäderben och lagring också runt om.

Mvh,
Paul
Stämmer att man ser i fält 26 fabrikat på styr vxl, 4=TRW, 5=SMI, fält 26 är den sista siffran (8:E) men du har för ny bil, det är upp till -00 det gäller.
av PL1975
Hej,

det var yttre styrleden som var 258 mm. Grejen är att jag köpte delarna på på nätet i Tyskland, och det var betydligt billigare. Men den sidan där jag köpte kunde inte pricka rätt på vilken typ det skulle vara (kort eller lång). Däremot om man använder AD bildelars hemsida, kom det bara upp den rätta yttre styrleden som alternativ (men naturligtvis mycket dyrare).

/PL

Har du kollat att det inte är blött unde[…]

@kievY , Vankas plusgrader här i veckan :-)[…]

Skojsigt Några tillbehör som skall p&a[…]

@Nooy , Volvo har ju manualer om detta online, in[…]