Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
Jag slängde på däcken och körde iväg. Vilka däck! De är tystare än mina sommardäck. Beror kanske på att jag har på 18-fälgar på sommardäcken och dessa är på 16-fälg och därmed mer gummi. Vi får väl se hur de är i vinter men kunde redan konstatera att de nöp bra vid nollgradigt häromdagen.
Användarvisningsbild
av Perc
Mina R2 rullar andra vintern nu. Jag köpte dem förra hösten när det var det bästa och nyaste man kunde få tag på, för att ersätta dubbade Hakkapeliitta 7 som följde med bilen. Inget fel på sjuorna rent prestandamässigt, men dom bullrade alldeles för mycket på min Octavia. Just vägljud är bilens akilleshäl och dubbdäck har inte på den bilen att göra.

På barmark är det nästan som att köra med sommardäck. Lite svampigare, lite mjukare, lite mer vinande men i gengäld mindre buller från grov sliten asfalt. Tvivlar dock inte på att man har sämre bromssträcka i sommarföre än med riktiga sommardäck, men i vanlig körning märks det ingen skillnad.

På snö är det minst lika bra grepp som i sjuorna jag hade tidigare. På "normal is" är det något sämre, men inte tillräckligt mycket för att motivera byte till dubbdäck. När det är "dödskalleföre" dvs isgata, två plusgrader och regn får man ta det lugnt och försiktigt, men å andra sidan får man göra det med dubbdäck också.

Det här är mina första dubbfria och det tog ett tag att vänja mig vid känslan av att greppet försvinner utan tillhörande skrapljud, typ när man svänger runt ett gathörn eller liknande.

Ibland när det varit ovanligt halt påväg till jobbet har det hänt att jag tänkt att jag kanske borde ha valt dubbat ändå. Dom tankarna brukar försvinna när jag sätter mig i firmaskåpet med dubbade Nokian och det är precis lika halt. :)
Användarvisningsbild
av Robbi
Oj, har inte tänkt på att jag inte kommer att höra dubbslirandet. Blir att vänja sig och ta det lite lugnare.
av JLGA
Din handlare hade ju rätt när han sa "här skickar vi bara med det bästa" :)

Har precis monterat Hakka R2 på min bil, och det verkar vara bästa friktionsdäcket enligt dom tester jag sett.
Har inte varit nått vinterväglag sen jag köpte dom, men har kört på Nokians friktionsdäck tidigare och varit imponerad över vinteregenskaperna!
Enligt testerna så verkar dom flesta friktionsdäck vara bra på något, men det verkar bara vara Hakka R2 som är bra på allt.
Känns som man vill välja det absolut bästa när man köper friktionsdäck eftersom dom saknar greppet från dubbar.
Användarvisningsbild
av Robbi
Nu har jag kört ett tag med mina Nokian R2:or. Måste säga att de är riktigt bra. Ingen buller och har inte sladdat en enda gång, inte ens i blixthalka. I blixthalkan häromdagen hörde jag massor av slirande dubbljud men mina släppte inte en sekund. Kan vara att man omedvetet anpassar körstilen då man vet om att man inte har dubb och trycker lite mer på gasen med dubb?
av JE Jr
Har sedan jul Hakka R2 225/50R17 även på min S80.

Tycker det funkar bra, och vet inte om det är placebo, men det känns som den rullar en hel del lättare än mina gamla Bridgestone dubbfria 245/45R17.

Har upptäckt ett svagt vinande vid 105km/h. Försvinner vid 100 och 110. Nån annan som upplevt nåt liknande?
av JE Jr
Jo, de rullar märkbart lättare än mina gamla vinterpuckar. Håller ganska bra koll på förbrukningen tycker jag, och även om jag inte hunnit med mer än ett par tre tankningar på nya vinterdäcken så känns de som jag ligger mellan 0.5-1dl/mil lägre i förbrukning nu...
Elpriset

Räkningen kom igår. 5145 kr för 1[…]

Några felkoder???

Jag antar att det är laddtrycksgivaren du men[…]

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]