Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu har jag en 2010:as XC70, vill inte köpa en till bil för att leka med.

Håller med om att man inte ska sladda i trafik, men på bana mm vill jag köra själv utan system.

ABS är till mer ondo än godo även på vintern anser jag. Om folk lär sig hantera bromsen får man bättre kontroll och framför allt kortare bromssträcka utan.
När jag bockar ur DTSC så tänds DTSC Sport på panelen. Har inte märkt någon form av begränsning, snarare tvärtom bilen blir känsligare på gasen. Går kalasbra att "leka" då.

Någon gav även haldex 5 tummen ner. Varför?

//Michael
mhjelm skrev: Någon gav även haldex 5 tummen ner. Varför?

//Michael
Det finns en jättelång tråd om det. Läs den. Det handlade iallafall inte om att sladda runt planlöst på en parkeringsplats.
Sammanfattningsvis om Haldex 5. Det är en mindre pump och billigare system än Haldex 4. Den brukade hugga långsammare men är bättre efter mjukvaruuppdateringar. Nu är det mest en fråga om hållbarhet i längden eftersom systemet är billigare. Volvo ska spara korvören.
Jag fattar det, av att ha läst hela tråden, att reduceringen av systemet egentligen existerar för att man ska kunna slira lite för att ta sig ur en snödriva etc. Annars skulle man bli stående med en bil där motorn vägrar driva för att det slirar? Men det är inte meningen att man ska leka på isen med bilen.
Robbi skrev:Jag fattar det, av att ha läst hela tråden, att reduceringen av systemet egentligen existerar för att man ska kunna slira lite för att ta sig ur en snödriva etc. Annars skulle man bli stående med en bil där motorn vägrar driva för att det slirar? Men det är inte meningen att man ska leka på isen med bilen.
Varför inte :shock: :?: :?: :!: Det är på så sätt man kan lära sig känna sin bil och öva på hur man ska agera.

Jag skulle aldrig vilja köra utan ABS i trafik. Vid en paniksituation tänker man inte alltid helt klart och då är det lätt att säga innan att man ska göra si och så... Visst kör man en gammal bil så må det vara hänt att köra utan ABS, men finns hjälpmedlet ska man använda dom. Gäller även antisladd och antispinn, det är för det mesta bra funktioner och jag har sällan stört mig på dom. Gillade att köra farsans A4 quattro 2010 för där kunde man stänga av de olika funktionerna och då blev det väldigt roligt.
mattish skrev:
Robbi skrev:Men det är inte meningen att man ska leka på isen med bilen.
Varför inte :shock: :?: :?: :!: Det är på så sätt man kan lära sig känna sin bil och öva på hur man ska agera.
Det blir nog som den nya generationen piloter som inte kan flyga ett plan utan elektroniska hängslen. Om något system fallerar för att det har blivit is i en givare tex så faller de som en sten ur skyn pga att de inte kan flyga ett plan utan hjälpmedlen.

Det var någon pilot som sade att en erfaren pilot hade gjort lite rörelser upp/ned/styrbord/babord osv. och snabbt känt hur planet ligger i luften och sedan kört vidare utan problem när instrumenten hade isat igen och gett upp.
VolvoB20 skrev:Det var någon pilot som sade att en erfaren pilot hade gjort lite rörelser upp/ned/styrbord/babord osv. och snabbt känt hur planet ligger i luften och sedan kört vidare utan problem när instrumenten hade isat igen och gett upp.
Lycka till att göra "lite rörelser" med ett tungt trafikflygplan som en Airbus 330... Och hur ska du manuellt kunna "se" hur fort planet rör sig utan visuella referenspunkter 10 000 meter upp i luften?
V90 T5 Bi-Fuel

Jag har ingen egen erfarenhet av dessa, men jag ko[…]

Stefans 968

Lackade om täckkåpan i volvos 426 silve[…]

V70 D3 2012, P241300

Jag hade ett skumt fel på min V70 D3-11 vid […]

Tror dom har grävt sin egen grav, kolla bara […]