Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mhjelm
Tänkte att semestern skulle hå smärtfritt. Igår kom medelande låg kylarvätskenivå upp. Sedan stanna snarast. Fyllde upp görde 10km och samma sak igen.

Ringde Falck och fick ut en mekaniker som leta och leta men hitta inget. Oljan ser fin ut. Inget gör i expansionskärlet och ingen vitrök. Verkar som att den trycker ut vatten via någon skyddsventil för övertryck. I övrigt går bilen som vanligt. Bilen har rullat 15800 mil. Står nu utanför en verkstad i Danmark och väntar på måndagens mekaniker.
av rid54
Läckage... In i kupén via värmepaketet eller utåt i slang/slangkoppling/vattenpump/topplockspackning. Enda sättet att hitta problemet, om det inte är helt självindikerande (droppar från någonstans), är nog att provtrycka kylsystemet, vilket en verkstad bör klara. Be dem göra det med både kall o varm motor (eftersom du tydligen förlorar vätska under körning). I bästa fall är det nåt lock (expansionskärlet eller kylaren) som inte tätar.
av mhjelm
Lite sent. Men här kommer svaret. Det var en 2008 (såld nu) den tryckte ur vattnet ur locket på expansipnskärlet, packningen som hade gått sönder.
Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300[…]

V90 T5 Bi-Fuel

Jag har ingen egen erfarenhet av dessa, men jag ko[…]

Stefans 968

Lackade om täckkåpan i volvos 426 silve[…]

V70 D3 2012, P241300

Jag hade ett skumt fel på min V70 D3-11 vid […]