Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StefanN
Ska byta ratt och vill att det inte strular.
Har läst denna anvisning http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... 8-)%202008

1. Va det nåt speciellt med att bryta strömmen? Skulle dörrbelysning va släckt eller så?
2. Fick tips om att spärra rattrullen så inte det skulle bli felkoder på airbag, nån som kan utveckla det?
3. Annat att tänka på?
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har inte försökt, men enligt anvisningen du länkar till ska man i slutklämmen först initiera SRS-systemet med hjälp av VIDA innan man slår till tändningsnyckeln. Hur fixar du det om du inte redan står på en Volvoverkstad, hade du tänkt?
Användarvisningsbild
av P210
StefanN skrev:Ska byta ratt och vill att det inte strular.
1. Va det nåt speciellt med att bryta strömmen? Skulle dörrbelysning va släckt eller så?
2. Fick tips om att spärra rattrullen så inte det skulle bli felkoder på airbag, nån som kan utveckla det?
3. Annat att tänka på?
Jag har inte försökt, men enligt anvisningen du länkar till ska man i slutklämmen först initiera SRS-systemet med hjälp av VIDA innan man slår till tändningsnyckeln. Hur fixar du det om du inte redan står på en Volvoverkstad, hade du tänkt?
Har bytt på V50 och det där med att spärra rattrullen kändes lite överkurs, så lätt gled den inte runt, men är du osäker så bara skruva dit skruven enligt bruksanvisning, tar inte många sekunder.

Ang "Aktivera SRS-systemet enligt :"VIDA Bilkommunikation, SRS, spänningssättning av SRS-systemet" före aktivering av tändningsnyckeln."
(När jag kör VIDA måste jag ha nyckeln aktiverad - hur får man igång det annars? Funkar det annorlunda på V70?)

På V50:n stod det istället sist i manualen; Sätt i tändningsnyckeln och vrid till läge “II”. Sätt sedan tillbaka batteriets minusledning.

Enligt den här tråden har det gått ändå:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=85945
Hein skrev:Jag bytte ratt själv på min 08 i höstas. Inga konstigheter alls. Se till att göra bilen strömlöst ett par timmar innan du tar av ledningarna till airbagen för säkerhets skull. Efter monteringen satta jag bara på batteriekabel igen och allt funkade som det skulle.
Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300[…]

V90 T5 Bi-Fuel

Jag har ingen egen erfarenhet av dessa, men jag ko[…]

Stefans 968

Lackade om täckkåpan i volvos 426 silve[…]

V70 D3 2012, P241300

Jag hade ett skumt fel på min V70 D3-11 vid […]