Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vetten
Men kasta inte den gamla plåtladdaren för att du köper en Ctek eller liknande, plåtisen funkar utmärkt som ett 12v aggregat om du behöver kolla något när du står vid arbetsbänken :-)-)
av DandanRacing
vetten skrev:Men kasta inte den gamla plåtladdaren för att du köper en Ctek eller liknande, plåtisen funkar utmärkt som ett 12v aggregat om du behöver kolla något när du står vid arbetsbänken :-)-)
Annars köper man en cteck med matningsläge, tex denna http://www.ctek.com/se/sv/chargers/MXS%2010. :wink:

Fast ja plåtlådan är bra o ha till annat än o laddabatterier.
av GeBo
jag har mycket svårt att förstå vad en s.k. smartladdare kan utföra av vikt som en s.k. plåtladdare inte klarar minst lika bra.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
GeBo skrev:jag har mycket svårt att förstå vad en s.k. smartladdare kan utföra av vikt som en s.k. plåtladdare inte klarar minst lika bra.
Vara ikopplad utan översyn hur länge som helst är väl den största fördelen. En intelligent laddare har även mjukare laddning än plåtisar, vilket förlänger livstiden på batteriet.
av GeBo
Lucif3r skrev: Vara ikopplad utan översyn hur länge som helst är väl den största fördelen.
det klarar en plåtladdare också, iaf den som jag använder.
av SirDuke
Jag ser det som att med en gammaldags laddare så laddar man vid behov, inte slentrianmässigt. Sätta 2 A över natten. Inte koppla i laddaren och resa bort. Bra att utvecklingen går framåt och det finns olika modeller att välja på. Men inte kan jag slänga en nyinköpt gammaldags laddare som fungerar.

Förresten mitt batteri håller runt 12,75 vilospänning flera dygn i rad. När startmotorn går sjunker spänningen nedåt 10, 08 V. Lågt? Generatorn brassar på uppåt 14,9 V efter att jag kört en sväng. Är det onormalt högt? Kan det betyda att batteriet inte kan ge och ta ström så bra? Butiken kan inte göra belastningstest och jag har inte lust att pröjsa en bilverkstad att göra det...
av GeBo
jag skulle nog säga att fördelen med ctec är att den kan fås IP65 klassad.
Det tror jag inte en plåtladdare kan vara. Men i övrigt, nja...
av SirDuke
Lucif3r skrev:10v är i det lägsta laget, och 14.9 är i det högsta laget. Men det beror ju också på vad du har för bil?
Ford Focus flexifuel -02 med "symaskinsmotor" (ca 100 hk)
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12