Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Hej! Jag har en fråga ang. rengöring av lack. Exempelvis när man fått fågelspillning på lacken så ska man ju ta bort det illa kvickt sägs det. Är det ok för lacken att ta bort detta eller annan smuts med vanligt papper, dvs blött papper om man inte tokrubbar, utan är väldigt försiktig?
Du måste mjuka upp skiten med vatten först. Det kan va vansinnigt hårda delar i fågelskit, det vill du inte dra runt på lacken.
1. Häll vatten på, försök först att "hälla bort" så mycket som möjligt, Är det en färsk fågelskit kan det räcka.
2. Ta försiktig med papper, rör ej om och stryk ut det i möjligaste mån.
3. Upprepa steg 1 igen och om det behövs steg 2.

Där jag bodde tidigare kändes det varje vår som att bilen och fåglarna delade samma bo. Fick ta bort deras avföring dagligen. Hade ingen tillgång till trädgårdslsang så skaffade till slut en tryckspruta (1.5L) och slapp då oftast ta hjälp av papper. Grannarna tyckte det såg kul ut, jag var mindre road. :wink:
När jag hade min XC70N lackade jag om huven. Tror inte på fan att jag hade stans värsta fågelblaffa på huven två dagar efter! Lacken var allt annat än gullig på det stället efter det :-(
Duschflaska med vatten och skarp stråle brukar jag använda. Försiktigt bearbeta med våt tvättsvamp om det behövs. Papper är värdelöst, det bara luddar sönder.
Alucinor skrev:När jag hade min XC70N lackade jag om huven. Tror inte på fan att jag hade stans värsta fågelblaffa på huven två dagar efter! Lacken var allt annat än gullig på det stället efter det :-(
Exakt detta hände mig också, långt fram mitt på huven. Fast två månader efter omlack. Jag har inte inspekterat skadan närmare men av erfarenhet vet jag att eventuella märken brukar blekna med tiden. Problemet är att parkeringen jag använder har träd, relativt tunna och nyplanterade men ändock tillhåll för någon fågel ibland. Jag brukar därför backa in mot trädet så eventuella olyckor hamnar där bak på plåtdelar som inte är lika iögonfallande som huven.
Fågelskiten ska bort bums, om jag så ska torka bort den med bara armbågen, har fått frätskador på en blanksvart bil en gång för att jag inte var kvick nog.
Har jag bara ett papper så duger det, skulle det bli en repa så tar jag hellre och rubbar bort den senare, men ett bättre alternativ är att ha ett par "portionsförpackade" våtservetter redo i handsfacket!
Armorall har våtservetter i en smart förpackning som passar alldeles utmärkt att ha med sig i bilen, skulle skiten vara torkad kan man låta en servett ligga på fläcken ett tag så kan man torka bort den med en ny servett..

/Thomas
Funk skrev:Armorall har våtservetter i en smart förpackning som passar alldeles utmärkt att ha med sig i bilen, skulle skiten vara torkad kan man låta en servett ligga på fläcken ett tag så kan man torka bort den med en ny servett..

/Thomas
Smart..!

Kolla under batterilådan och vid "burke[…]

https://www.ntd.com/volvo-recalls-over-413000-us-v[…]

En massa felmeddelanden!

Laddade batteriet fullt igår och bilen kom[…]

Trasig Renault Scenic

Ventil tätningarna kom idag....😁😁. Kan bö[…]