Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av börne
mortimer skrev:Skulle spontant också säga termostaten som troligen innebär att termostathuset behöver bytas; dyrt.
Hur långt har bilen gått ?
Går det alltså inte bara att byta en sketen termostat för en hundring längre utan man ska behöva byta en hel dyr enhet :-O)
av mortimer
Stämmer bra. Man byter hela termostathuset; gjorde man iaf på min V70 från 2006 och har tveksamt blivit enklare/billigare
Användarvisningsbild
av börne
mortimer skrev:gjorde man iaf på min V70 från 2006
Ok... alltså vet du inte, dumt att skriva om man inte vet.

Farsan vet jag bytte på sin V70n för en del år sedan & det var då inte dyrt, kan ju va olika vid olika motorer? Det var en 2,4T.
av intesåkunnig
qsecofr skrev:Kolla först tempen på motorn med en billig obd2 Bluetooth sändare med tex appen torque som finns iaf till Android, antagligen till den andra typen av smartphone också.

http://www.kjell.com/sortiment/hus-hals ... ter-p48500
Har kollat med en OBD2 nu. Den visar en motortemp mella 87-92 grader oftast låg den på 90 grader. Känns som att det inte är termostaten iallafall.
Köpte en termometer och höll denna vid utblåste vis sidofönstret på förarsidan. Tempen ställd på 20 grader, termometern visade då 12 grader i luften som kom från fläkten. Ändrade till 26 grader då blev det behagligare visade ca 20 grader då.
Detta sammanfattat låter det som att skulle kunna vara en givare som inte funkar som den ska. Kanske den som känner av tempen i cupèn.
av mortimer
börne skrev:
Det är ju inte din sak att bedöma, är ju upp till TS att avgöra vilket spår han vill gå. Mycket härinne är ju ren gissningstävling och troende!
Användarvisningsbild
av börne
mortimer skrev:
börne skrev:
Det är ju inte din sak att bedöma, är ju upp till TS att avgöra vilket spår han vill gå. Mycket härinne är ju ren gissningstävling och troende!
Jo... men du skrev inget i ditt första inlägg att det inte var till samma bilmodell ditt svar gällde, mest det jag reagerade på :roll:
Användarvisningsbild
av apersson850
intesåkunnig skrev:Detta sammanfattat låter det som att skulle kunna vara en givare som inte funkar som den ska. Kanske den som känner av tempen i kupén.
Eller en som känner av temperaturen på inblåst luft. Visar bilen yttertemperaturen rätt? Den tas också hänsyn till av klimatanläggningen.

Sen är det ju så att det inte är temperaturen på inblåst luft som är grejen, det är temperaturen i kupén. Nu verkar det ju som om du tycker det är för kallt där också. Men man ska vara medveten om att man ska aldrig bedöma funktionen på en automatisk klimatanläggning genom att känna framför utblåset hur varm luften är. Det varierar klimatanläggningen upp och ner efter vad den anser vara rätt, när den fungerar som den ska, alltså. Det där med att känna med handen vid utblåset hörde manuella anläggningar till.
V90 T5 Bi-Fuel

Jag har ingen egen erfarenhet av dessa, men jag ko[…]

Stefans 968

Lackade om täckkåpan i volvos 426 silve[…]

V70 D3 2012, P241300

Jag hade ett skumt fel på min V70 D3-11 vid […]

Tror dom har grävt sin egen grav, kolla bara […]