Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har samma meddelande på min V70 2015. Är förbannat irriterande. Det kommer upp ca 50% av turerna ibland oftare, ibland mer sällan. Jag var på verkstan för att kolla på det. Såklart ville Murphy att felmeddelandet inte skulle komma upp alls under verkstadsvistelsen. Meken testade ett tiotal gånger. Men på väg hem från verkstan kom det tillbaks.

Så nu åker jag fortfarande omkring med larm med en bil precis som TS bild mitt i synfältet. Yes it sucks.

Min extremt hemsnickrade teori är att det är kablaget till bakluckan som glappar, för det är spänt som en pianosträng när luckan är öppen.

Riktigt sunkigt av Volvo att inte kunna leverera nya bilar utan alla dessa fel. Har inte haft en Volvo som kom felfri från fabrik. Kanske litet testprocedurer kunde vara på sin plats?

Just detta fel verkar dock ganska många ha problem med, så det lutar snarare åt att någon konstruktör glömde en nolla i någon beräkning.
Kolla först om meddelandet bara dyker upp de gånger du öppnat bakdörrarna...
jag har oxå imitation över bilen ovanifrån med antal bältade den försvinner efter att man kört några meter eller ökat i fart över 30km/h sen syns den inte förrän nån öppnar dörren eller tar av sig bältet
MrMupp skrev:Luktar återkallelse för alla MY15. Elfel suger.
behöver inte vara elfel eftersom det indikerar som jag nämnde det upplever det inte som något fel... eftersom det efter en stund försvinner när man börjat köra alternativt tryckt bort det med vänsterspaken....
Du ska få ett meddelande om detta efter du öppnat bakdörrarna
För mig liksom för TS försvinner det ibland efter några sekunder. Men ca 50% eller mer av gångerna ligger det kvar hela färden. Då kan man trycka bort det med Enterknappen, men blippar man fram till meddelandecenter ser man (1) på meddelanden.

Sorry det är ett solklart fel. Troligen någon glappkontakt någonstans. Har för mig att även äldre V70 haft problem med indikering av öppen baklucka trots att bagagerumslampan är stängd.

Volvo verkar ha svårt med elen. Min förra V70 D4 MY13 saknade sensorn på kopplingspedalen från fabrik. Bilen gick endast med forcering att starta, klickade alltid på första försöket.

Den största frågan är egentligen inte varför såna här skitfel smyger sig in i monteringslinan. Den största frågan är varför ej fullständigt testade bilar får komma fram till fullt betalande slutkonsument. Slapphet i kombo med litet punchighet är troligen svaret. Både på fabriken och hos återförsäljaren.
MrMupp skrev:För mig liksom för TS försvinner det ibland efter några sekunder. Men ca 50% eller mer av gångerna ligger det kvar hela färden. Då kan man trycka bort det med Enterknappen, men blippar man fram till meddelandecenter ser man (1) på meddelanden.

Sorry det är ett solklart fel. Troligen någon glappkontakt någonstans. Har för mig att även äldre V70 haft problem med indikering av öppen baklucka trots att bagagerumslampan är stängd.

Volvo verkar ha svårt med elen. Min förra V70 D4 MY13 saknade sensorn på kopplingspedalen från fabrik. Bilen gick endast med forcering att starta, klickade alltid på första försöket.

Den största frågan är egentligen inte varför såna här skitfel smyger sig in i monteringslinan. Den största frågan är varför ej fullständigt testade bilar får komma fram till fullt betalande slutkonsument. Slapphet i kombo med litet punchighet är troligen svaret. Både på fabriken och hos återförsäljaren.
Hej, TS här.
Kan du testa när det meddelandet kommer upp, det finns direkt när du kör iväg, att stänga av motorn och starta den igen. Försvinner det då? För mig gör det det. Lite punchit att lösa det med att starta motorn två gånger, men det fungerar.
knappen11 skrev:Hej, TS här.
Kan du testa när det meddelandet kommer upp, det finns direkt när du kör iväg, att stänga av motorn och starta den igen. Försvinner det då? För mig gör det det. Lite punchit att lösa det med att starta motorn två gånger, men det fungerar.
Ska prova.

Påminner litet om min förra Volvo V70 D4 My13. Den klickade alltid på första startförsöket när man tryckte in startknappen. Men testade man en gång till och höll inne i 3 sekunder hoppade skiten igång. "Ska vara så" tyckte Upplands Motor. Efter diverse överbevisning fixade de felet.

Puh jobbigt att köpa nytt. Med denna bil är jag bara uppe i 2 returbesök på verkstan för garantiärenden sen uttag i december. Men det lär garanterat bli minst ett till, antagligen flera verkstadsbesök till. Blä.
Jag är rädd att ni "letar fel" som inte finns. Min bil är en V50MY12. Om jag öppnar en bakdörr för att göra något innan start så står det "Ingen bältad bak", det "släcker" jag med infoknappen. Men det ligger kvar och kan tas fram hela resan. Nästa gång jag startar bilen är det helt borta, om jag inte även då har öppnat bakdörren.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Finns ingen vettig anledning att tanka E5 / 98 f&o[…]

Instabil styrning (XC70 -16)

Som allerede nevnt: Främre länkarms buss[…]

D4 VEA dricker olja

Nu är allt klart för att lyfta i motorn […]

Mätte upp tempgivarna, bilen stått ute […]