Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

MartinS skrev:Om man vrider fullt på ratten och ger järnet några varv så kommer systemet att balla ur och stänga av sig, men det kräver ju en hyfsad yta för att kunna göra detta.
Japp MEN det där är inge bra alls....

Ligger man tex i en lång högerkurva i ett brett uppställ så har man ju ratten åt vänster och "styr" med uppstället så bilen styr åt höger genom högerkurvan och allt känns perfekt....... Då vaknar systemet plötsligt igen..och vad händer då, jo ratten är ju åt vänster, då tror systemet att föraren vill svänga vänster och slår på full broms på vänster sida och bilen gör en panikgir åt vänster, men man ligget ju i en högerkurva. Då måste man vara snabbare än en cobra för att hämta hem det.

Så att pressa systemet så det ballar ur är väldigt riskabelt för du har inte en susning när systemet tänker vakna upp igen blixtsnabbt...

Bild
Nja kanske inte någon 740, men det borde väl finnas någon modern fyrhjulsdriven bil som inte tillverkas av någon som omyndighetsförklarat alla bilförare.

Eller varför inför inte tex. BSR denna funktion när man trimmar bilen. (Urkoppling av antisladd)
Kan även ta med några övriga idiotiska funktioner på en gång, tex
Prioritera om att det är viktigare att varna att man kör omkring med bagageluckan öppen än att det är tid för service.
Bilen plingar i döddagar om man råkar ta av sig bältet innan bilen står helt stilla, ger sig inte för att bilen står still med p-broms aktiv, man måste på med bältet för att det ska bli tyst.
Varning för glappande släpvagns ljus inte ska larma i varje gupp utan bara en gång bär färd.
Min visar bara i några minuter att det är dags för service, men om luckan inte är stängd visas det tills den blir stängd.
Tar jag av mig bältet när jag kör, vad nu det ska vara bra för, så tystnar varningen när bilen stannar. Någon parkeringsbroms behövs inte.
Om ljuset slutar fungera på släpet så vill jag förstås veta det. Får jag då varningen femtioelva gånger är det lätt att inse att det är glappkontakt, så att jag inte undrar om bilen driver med mig när jag går ut och tittar och allt lyser. Mycket bra funktion.

Alla biltillverkare vill nog göra så säkra bilar de kan. Antisladd anses vara den näst mest värdefulla säkerhetsattiraljen i en bil. Så att tillverkaren helst vill att funktionen ska ligga kvar, åtminstone i någon mån, är lätt att förstå. Men visst finns det någorlunda nya fyrhjulsdrivna bilar där både livrem och hängslen går att koppla ur. Jag har en kusin som har en, så jag vet att det finns. Men det är inte en Volvo.
Det kan ju vara på sin plats att påminna om att varje manipulation av säkerhetssystemet utanför Volvos sanktion är brott mot helbilsgodkännandet, och skulle det hända en olycka med anledning av ett bakvagnskast så lär man få det hett om öronen.

Sedan kan jag inte förstå att man vill leka på is med ett stort tungt och okänsligt skepp som XC70.
Vill minnas att någon R-modell också hade möjlighet att helt koppla ur DSTC. Men för att man skulle vara säker på att det verkligen var mening var man tvungen att trycka fem gånger på DSTC-knappen för fullständig avstängning. Annars blev det reducerat läge.
Cedrix skrev:
Som tur är har jag även kvar min V70 med riktig handbroms.
Har parkerat med handbromsen åtskilliga 100ggr utan problem.
Dom 2ggr jag misslyckats med min bilkörning har varit på parkeringar utan ställ eller dyl.
"Leka med att sladda runt" i trafiken är av ondo. Leker gör man på avlyst plats med en "Sladdpulka" ??:-/
Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300[…]

V90 T5 Bi-Fuel

Jag har ingen egen erfarenhet av dessa, men jag ko[…]

Stefans 968

Lackade om täckkåpan i volvos 426 silve[…]

V70 D3 2012, P241300

Jag hade ett skumt fel på min V70 D3-11 vid […]