Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oldtimersmc
Gooose
Får fan passa mig för de där däcken, förstoppning är inte kul.
av mortimer
Biltemas fungerar klockrent de drygt 2000mil jag kört med min bil. Så att det ska sitta en densitetsmätare köper jag inte. Vill minna jag fyllt i Ullareds också och aldrig haft problem.
Användarvisningsbild
av apersson850
En flottör är ju faktiskt en densitetsmätare. Vatten har högre densitet än luft, så den flyter på vatten men inte på luft. Kanske någon av de fåtalet humoristiska kundmottagarna som behagar skämta aprilo?
av oldtimersmc
Inom industrin är nivåvippan en vanlig lågnivålarmgivare billig hyfsat pålitlig.
Inte flyta på vattnet utan snarare dränkas i sprit. :wink:

Kundmottagarna har nog många ggr levererat notor som i bästa fall kan betecknas som skämt.
det som fick mig att gräva ner mig i tråden var att man levererar en hypotes som i sig är helt orimlig.
Sedan med ngr hänvisningar via andra länkar så konverteras det till en slags halv verifierad sanning.

Typ jag läste att ...
Ex
Min lillebror Mange skrev på Wikipedia att "frukten Mango odlas även i Kristinehamn fast då under namnet Mongo" den uppgiften låg kvar i veckor ända tills jag adderade att Mongo är synonymt med Mange= korkad lillebror.

Då redigerades uppgifterna bort... :roll:

Nu så skall jag lägga mig och "gubbsova" lite inför nattpasset.
Användarvisningsbild
av Alucinor
oldtimersmc skrev: Att en tillverkare skulle bemöda sig med att ta fram en givare som " känner igen" en specifik spolvätska är en in till visshet gränsad osannolikhet.
Mercedes har givare som "känner igen" en specifik spolarvätska.
oldtimersmc skrev:Det som fick mig att gräva ner mig i tråden var att man levererar en hypotes som i sig är helt orimlig.
Sedan med ngr hänvisningar via andra länkar så konverteras det till en slags halv verifierad sanning.

Nu kanske du anser även denna hänvisning till länk också den som någon form av konvertering till halv verifierad sanning, men ViBilägare får väl anses som en relativt trovärdig källa:
http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf ... ska-battre

Om du menar att det är orimligt med mätning av densiteten har du lyckats dumförklara den teorin fullkomligt och jag är med dig där. :-)-)

Men man ska inte underskatta tyskarnas "ingenjörskonst". Uppenbarligen är biltillverkarna påfundiga nog att mäta någon parameter för att konstatera om det är "rätt eller fel" typ av spolarvätska i bilen.
Mest troligt är väl att dom tillsätter något i deras vätska som givaren är inställd på att känna igen, därav deras ovilja att avslöja exakt vilka egenskaper givarna mäter?
Senast redigerad av 1 Alucinor, redigerad totalt 0 gånger.
av oldtimersmc
Jag vidhåller min uppfattning och VB:s artikel tillför inte ett jota, maken till grunt resonemang och kritisk källforskning får man leta efter.
Kapacitiv mätning ja typ mobilskärm. dva kan avgöra om det finns ex vätska, säd , pellets eller vad fan som helst i kärlet. Den kan tala om Att det finns ex vätska där inte vilken.

Bara för att en journalist på Vi Bil inte klarar av att göra sitt jobb så skall man inte köpa MB:s skitsnack.

Med lite stake i Journalisten så skulle han ha krävt att MB:s påstående bevisats, eller gjort ett eget test i VI (oss) Bilägares intresse.

Men de vill inte gärna stöta sig, blir inte lika balla test turer då...

Kan garantera att de inte kan se skillnaden på om det är etanol, ISO propanol eller vanligt vatten i behållaren

Då och då kan de inte ens se det och då passar det bra att hugga till med ja men du har väl fyllt med ex MB anpassad spolvätska...
Senast redigerad av 1 oldtimersmc, redigerad totalt 0 gånger.
av oldtimersmc
Jag menar att om jag var Journalist på V B så skulle jag inte köpa MB:s svar utan kräva att han bevisade att hans påstående var korrekt.

Ut i hallen peromgående och rekvirerat en bil, tömt spolarbehållaren, fyllt den med random färdigblandad dito och krossat deras påstående.

Så gör en gubbe som står på vår sida.
Användarvisningsbild
av Alucinor
https://www.facebook.com/MercedesSverig ... 0443260457

Står följande:
"Mercedes-Benz sensorteknik använder vätskans ledningsförmågaför att mäta av spolarvätskenivån i behållaren. En färdigblandad spolarvätska som innehåller processvatten (destilerat vatten), har en starkt reducerad ledningsförmåga, och kan ge upphov till feltolkning. Vi rekommenderar därför att i första hand använda Mercedes-Benz original spolarvätska med korrekt blandning av tapp/kranvatten alternativt att man använder kranvatten som bas för spolarvätskor av andra fabrikat"

Kan jag dra en slutsats då, att det faktiskt finns bilar som måste ha "rätt typ" av spolarvätska för att inte ge felaktig information om att spolarvätska måste fyllas på (oavsett tekniken för detta)? Orimligt? Skröna? Osannolikt? Likvärdigt med att man skulle behöva rätt typ av luft i sina däck?

Eller är det fortfarande hänvisat till källa med låg trovärdighet (Skulle MB våga föra osanningar på sociala medier? Vilka fördelar skulle dom vinna med det, i så fall? Frågeställaren meddelar sedan att problemet löste sig med att göra som MB rekommenderade, men kanske även han drar en rövare. Eller dom kanske tom är i maskopi för att få MB-ägare att bara ha kranvatten som bas i sin spolarvätska...)?
Senast redigerad av 1 Alucinor, redigerad totalt 0 gånger.

måste kolla oem settings idag...ser på[…]

V70 D3 2012, P241300

Upp ⬆️⬆️

Volvo s80 99' svarar ej på gas

Ja nu har jag testat o byta till ett annat gasspj&[…]

Elpriset

Räkningen kom igår. 5145 kr för 1[…]