Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ja frågan är hur tar man loss motorstyrdonet ?:-/
Det känns rätt stumt när man tar tag i det så det måste vara fast låst på nått sätt för jag har sett i haynes handbok att det är som en bygel som sitter över styrdonet och den ska man dra mot sig så lossar styrdonet. Men nu är det så att jag inte har någon sån bygel på min så hur gör man ??:-/

Bilen är en S70 2,5t 99a
av SubMarine
Det är typ två plastskenor som du ska dra antingen framåt eller bakåt för att lossa styrenheten. När dessa är i korrekt position lyfter du styrenheten rakt upp. Du borde kunna se två skåror i skenorna om du tittar rakt ner på sidorna om styrenheten. Jag köpte själv verktyget på Ebay för nån hundring men det borde gå att tillverka något temporärt av nån galge eller likannde :)
av *pettson*
Du ser inget eftersom du inte har något där.
Tidigare modeller har bygeln på boxen. Senare har boxar utan bygel.
Du hade 99, då får du vara påhittig eller köpa bygeln lös.
Finns att köpa på volvo som specialverktyg, eller via hela internet för mindre pengar.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ok då vet jag.
Tackar för svaret.
av *pettson*
Lucif3r skrev:När böt dom till utan bygel? 855an hade ju bygel(-95), men aldrig kikat på V70in(-97).
Ingen exakt koll.. men runt 98-99 hade man tydligen inte råd längre med byglar..
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Fick loss motorstyrdonet idag utan specialverktyget (bygeln) tur att man är händig och kommer på egna lösningar :D
Så nu ska jag lämna in den för kontroll.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Jajamän det ska jag göra :)
Glömde skriva om det var någon som undra så är det obd tuning i Karlstad som jag ska lämna in den på.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Sådär motorstyrdonet är lagat :D Det var varken fukt eller kall lödning. Dom såg direkt när dom öppnade boxen att bilen hade varit trimmad någon gång i tiden och det var där felet satt :)
Det var en sådan där liten box man lätt kunde byta ut chipet på som krånglade det var inget ovanligt. Så istället lödde dom fast original chipet direkt på kretskoret som det var original.

Bilen startade direkt och nu får vi se om det var det felet :P
Det kostade endast 300 kr att fixa det lite skillnad mot vad en ny box kostar :) Hörde på Volvo vad en ny skulle kosta och den skulle gå på 10300 kr :shock:

Nu till nästa problem. Tog av rem igen och no[…]

Missljud -22 V60 T6

Kommer absolut slå på stora trumman […]

Hej! Jag köpte en Volvo s60 2,4 från 20[…]

Tack, det ska jag prova!