Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Turbofart
Jag förväntas serva bilen för ganska många tusenlappar men var får jag egentligen reda på vad som ingår, vad betalar jag för?
Verkstäderna ger mig lite olika information, olja och oljefilter så klart, men sen är det förklaringar "allmän genomgång", "kollar stötdämpare" och diverse annat ospecifikt. Att betala 3500 kr för oljebyte känns som att bli blåst på pengar!
Och så funderingen att det måste göras service för att garantin ska gälla. Vilken garanti då? Konsumentköplagen gäller ju alltid. Vilken garanti går jag minste om om jag inte servar och får stämpel i boken? Om jag själv byter olja och olika filter och sparar kvitton från dessa inköp så bör jag väl ha gjort det verkstan ska ha ett grymt överpris för.
Hjälp mig att reda ut detta nån som kan!
av Lövet
Bilen måste servas av "fackman" för att garantier ska gälla. Däremot ej Volvo, det går bra med vilken verkstad som helst. Gör du det kan du dock glömma förlängda garantier och goodwill från Volvo, dessa får villkoras till specifik service.

Jag håller med dig om att mycket av innehållet i service är rätt flummigt och sträcker sig till "kontroll" av saker och ting. Dessutom har jag själv varit med om att kontrollen varit så slarvig att jag tvekar till om den ens är gjord. Dessutom klarar jag själv av att kontrollera mönsterdjup på däcken och fylla på spolarvätska själv...
av GeBo
om Volvo "erbjuder" förlängd garanti någon enstaka gång, för att inte tappa ansiktet, gäller den rimligtvis alla den berör och är inte villkorat var service utförts, eller?
av Turbofart
Tack för ditt svar! Men vad är förlängda garantier, och vad menas med goodwill? Och är det i så fall värt dessa tusenlappar? Kan det vara ett sätt att via rädsla få folk att betala för ingenting?
Senast redigerad av 1 Turbofart, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
GeBo skrev:om Volvo "erbjuder" förlängd garanti någon enstaka gång, för att inte tappa ansiktet, gäller den rimligtvis alla den berör och är inte villkorat var service utförts, eller?
Nej det är långt ifrån självklart. Många gånger är villkoret att bilen servats på Volvo.
av Mwi
Turbofart skrev:Vilken garanti då? Konsumentköplagen gäller ju alltid.
Det är väldigt stor skillnad på garanti och konsumentköplagens reklamationsrätt, sök på nätet så kommer du att inse skillnaden.

När det gäller service enligt tillverkarens anvisningar så är det vissa krav som skall uppfyllas annars gäller inte någon garanti.
https://www.motormannen.se/nyheter/nyhe ... icefusket/
Om en auktoriserad verkstad gör ett bättre jobb jämfört med en fristående har jag inga synpunkter på, det viktiga för garantin är dokumentationen, prisskillnaden för service mellan en auktoriserad/fristående verkstad är en försumbar kostnad i bilägandet.
av Turbofart
Tyvärr så har jag inte lyckats hitta vad som egentligen ingår i garantin. Bilägande tycks vara ganska mycket tyckande, troende, och goodwill men ingen tycks veta vad alla dessa ord står för. Ska vi som konsumenter acceptera detta utan protest? Att bli lurade på tusentals kronor för sådant som man ifrågasätter om det alls är gjort bara för en stämpel i en bok. Är det att betrakta som service att kolla däckens mönsterdjup? Egentligen så skulle bilen genomgå en vanlig kontrollbesiktning och om allt är i sin ordning få en stämpel och därefter gör man ett oljebyte och får en stämpel för det, torkar bladen kan man byta själv sånt kan väl inte påverka någon garanti. Att komma med argument att service är en låg kostnad sett till det totala bilägandet och inköp av bil tycker inte jag ursäktar att bli blåst. Är det verkligen inte fler som tänker i dessa banor och är ifrågasättande över vad vi betalar för?
av Droopy
det fins ju serviceprotokoll att tillgå till varje service, där ser du vad de gjort el inte. Sedan är det ju upp till dig att bedömma om det är rinligt att lägga 2-3k/år på en service el göra det själv. Jag tog serviceavtal i sammband med bilköpt dels pga att jag står och skruvar hela dagarna med anläggningsmaskiner och vill inet längre skruva/mekka/serva överhuvudtaget med bilar, och så var det en låg kostnad ( 171sek/mån ) en piss i nilen.

Vad jag sedan får det bryr jag mig mindre om, huvudsaken oljan byts en gång per år och att mjukvaran uppdateras de första åren ( det är de första 2åren det händer något med mjukvaran i en ny bil, sedan stagnerar det )

Tidigare har jag servat mer el mindre själv och inte haft några problem med varken förlängda garantier el maskinskada el goodwill.
av specos
Poängen är att bilen skall skötas på ett visst sätt för att garantin/försäkringen skall gälla. Gör du det på en verkstad och får dokumentation på detta kan du känna dig hyfsat trygg, gör du det på en Volvoverkstad kan du känna dig ytterligare tryggare (trots att de kanske gör samma saker...).

Skulle du köpa saker själv och hänvisa till ett solblekt kvitto på en 4-litersdunk olja och några tändstift är det inget som styrker att din bil har skötts på ett visst sätt.
Volvo 760 mätarhus

Förmodligen reostaten. På 740 är d[…]

Sänka volvo 740 40mm?

Tänk bara på att kolla och justera om T[…]

Du skriver om spridare som kanske läcker. Ett[…]

Ok tack för svar. Satte dit en Beg från[…]