Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av junne745
Hej har ett problem med min 745 89 b230f.
För några dagar sedan började den hacka lite under färd igår började den misstända och gick som en påse nötter och när jag ställde den hemma och gasade till så gasade den upp sig nästan på maxvarv och stannade där.
av junne745
Har inte haft möjlighet att göra felsökning på den och har provat med startspray runt insug och slangar men utan att det händer nåt. Skall tillägas att den svajar lite på tomgången.
av Zeus
Hänger sig gasen rent fysiskt i form av att spjällhuset är öppet eller rusar bara motorn? Skulle börja med att spraya startgas kring insuget för att avfärda tjuvluft.
av junne745
Ja gaspedal och allt åker nästan i mattan själv. Har precis satt dit spjällhuset igen efter att ha rengjort det och satt dit en packning dom saknades innan.
av Zeus
junne745 skrev:Ja gaspedal och allt åker nästan i mattan själv. Har precis satt dit spjällhuset igen efter att ha rengjort det och satt dit en packning dom saknades innan.
Då låter det som om gasrullen är sönder på något sätt, ta av den och kolla. Den ska ju fjädra tillbaks när man släpper gasen.
Användarvisningsbild
av lennarte
Har du eller har haft farthållare på den. Kan vara något som "spökar" där, kanske. Själva gasrullen är mer "komplicerad" då med extra vajer till vakuumdosa och så. Annars är det ju själva gasspjället som kan sitta löst. Kände du på skruvarna till spjället när du hade isär det? Om det är/har varit löst, är det väldigt noga att det blir rätt centrerat innan skruvarna låses med Locktite

Mvh
Lennart
av junne745
Ja det är farthållare på den och det sitter 2 vajrar på gasrullen
. Kan man kanske plocka bort säkringen till farthållaren och se om det upphör? För den gasar upp sig själv när man gasar upp den till 2000 varv ca. Jag hade bort själlhuset men kunde inte känna några lösa skruv.
Bensinpriser v2

Nån som minns vad bensin kostade på ma[…]

Hej. Nu har jag haft tillfälle att göra […]

Stefans 968

Startmotorn har visat lite tecken på slitage[…]

Har bromsskivor från Brembo på bå[…]