- mån 05 jan 2015, 11:56
#935205
Hej,
har suttit och läst i forumet inför mitt val av första tj-bilen. Väljer mellan Volvo och Audi (valt bort några andra märken som jag kan välja på). Har själv kört Volvo sedan 2007 (V50 T5 och XC70 D3 (tillfällig tj-bil)). Funderar på en XC60 även om jag lite känner att det kanske inte är fel att göra ett byte till annat märke de kommande 3 åren men samtidigt så är ju Volvo alltid Volvo både på gott och ont.
Har provkört XC60 (även V60 men det kändes lite som "done that" så den har jag plockat bort) med D4 VEA motorn. Har även provkört A4, A6 och A5.
Gällande motor har jag varit inställd på D4 VEA men funderar lite på T5. Jag har en bit att köra till jobbet så jag får göra avdrag. Om det stämmer att skillnaden är 0,2l/milen mellan motorerna och priset inte snittar över 15 kr (om jag räknat rätt) så skiljer det några hundralappar i månaden men inte mer om man väljer T5:an.
Den konfiguration jag funderar på är:
- BSE-paketet - Känns vettigt att ta
- Driver support - Efter ha testat är det ett måste tycker jag.
- Klimatpaket VOC - Värmare, VOC osv känns bra i vårt klimat.
- Lastpaket - Också ett paket som känns vettigt och bra.
- Stylekit Ironstone - Rabatt på XC60 nu och lyfter utseendet så jag la till det
- Färg: Svart, känns som jag hellre väljer andra saker än metallic
- Fennir 19" - Ger ett bättre utseende och inte bara "standardpkt-fälgar"
- Hastighetsberoende servo - Efter ha läst här på forumet la jag till detta samt efter ha kört Audi med sin vanliga servo som är mjuk, smidig och bekväm jmf med Volvons jag provkörde blev det detta tillägget i utrust
- Premium Sound - samma sak här, efter jmf med Audis näst lägsta system kändes Volvos rätt fattigt så man behöver Premium för att komma upp lite.
- Sub 260W - samma som ovan
- Fuktsensor - ska vara bra om jag förstått det rätt
- Backkamera - borde vara standard i alla märken. M smidigt
- Stötfångarskydd - Med tanke på höjden känns detta bra som skydd
- Integrerade fotsteg - Märkte att jag ofta under provkörningen kom åt med byxbenet när jag skulle framför allt ut ur bilen så jag la till detta. Tycker även att det lyfter bilen utseendemässigt.
- Drag delbart - aldrig fel även om det är en kostnad som kräver en hel del användande för att motiveras rent ekonomiskt
- Skyddsgaller - verkar som forumet tycker det är mer praktiskt så jag la till det.
- Matta, vändbar i textil - Osäker på vad man ska ha, har haft plast innan så jag är osäker på vilket som är bäst när man kör vanligt och nedfällda säten.
- Lastorganiserare - verkar praktiskt
Så kommentarer - val mellan märkena (inser att jag ställer frågan på ett Volvo-forum :) ), motorval, utrustning osv.
har suttit och läst i forumet inför mitt val av första tj-bilen. Väljer mellan Volvo och Audi (valt bort några andra märken som jag kan välja på). Har själv kört Volvo sedan 2007 (V50 T5 och XC70 D3 (tillfällig tj-bil)). Funderar på en XC60 även om jag lite känner att det kanske inte är fel att göra ett byte till annat märke de kommande 3 åren men samtidigt så är ju Volvo alltid Volvo både på gott och ont.
Har provkört XC60 (även V60 men det kändes lite som "done that" så den har jag plockat bort) med D4 VEA motorn. Har även provkört A4, A6 och A5.
Gällande motor har jag varit inställd på D4 VEA men funderar lite på T5. Jag har en bit att köra till jobbet så jag får göra avdrag. Om det stämmer att skillnaden är 0,2l/milen mellan motorerna och priset inte snittar över 15 kr (om jag räknat rätt) så skiljer det några hundralappar i månaden men inte mer om man väljer T5:an.
Den konfiguration jag funderar på är:
- BSE-paketet - Känns vettigt att ta
- Driver support - Efter ha testat är det ett måste tycker jag.
- Klimatpaket VOC - Värmare, VOC osv känns bra i vårt klimat.
- Lastpaket - Också ett paket som känns vettigt och bra.
- Stylekit Ironstone - Rabatt på XC60 nu och lyfter utseendet så jag la till det
- Färg: Svart, känns som jag hellre väljer andra saker än metallic
- Fennir 19" - Ger ett bättre utseende och inte bara "standardpkt-fälgar"
- Hastighetsberoende servo - Efter ha läst här på forumet la jag till detta samt efter ha kört Audi med sin vanliga servo som är mjuk, smidig och bekväm jmf med Volvons jag provkörde blev det detta tillägget i utrust
- Premium Sound - samma sak här, efter jmf med Audis näst lägsta system kändes Volvos rätt fattigt så man behöver Premium för att komma upp lite.
- Sub 260W - samma som ovan
- Fuktsensor - ska vara bra om jag förstått det rätt
- Backkamera - borde vara standard i alla märken. M smidigt
- Stötfångarskydd - Med tanke på höjden känns detta bra som skydd
- Integrerade fotsteg - Märkte att jag ofta under provkörningen kom åt med byxbenet när jag skulle framför allt ut ur bilen så jag la till detta. Tycker även att det lyfter bilen utseendemässigt.
- Drag delbart - aldrig fel även om det är en kostnad som kräver en hel del användande för att motiveras rent ekonomiskt
- Skyddsgaller - verkar som forumet tycker det är mer praktiskt så jag la till det.
- Matta, vändbar i textil - Osäker på vad man ska ha, har haft plast innan så jag är osäker på vilket som är bäst när man kör vanligt och nedfällda säten.
- Lastorganiserare - verkar praktiskt
Så kommentarer - val mellan märkena (inser att jag ställer frågan på ett Volvo-forum :) ), motorval, utrustning osv.