Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av enslow
En fråga om vvt-drevet, vad är det som gör att det glappar?
Det borde vara lagret och då borde det räcka att byta lagret men hur vet man vilket lager som sitter där.
Jag har en V40 01a som låter som en diesel och värdet på den är inte så mycket och drevet är ganska dyrt.
Tacksam om nån vet //Enslow
av ubbee
Hej!
V70 2,5t -05 23000 mil
Har problem med att bilen trycker ur sig olja vid vvt:n, den närmast torpedväggen,avgassidan. Den glappar lite som fler antytt men ett visst glapp förekommer enligt rejmes?! Kompisen hjälpte mig byta packboxen innanför vvtn och dessutom limmat den men bilen tröck ändå ur sig olja. Svårt att se var ifrån men det var oljigt på "utsidan" av kamdrevet, den sida som är mot stötdämpartornet. Insidan var alltså tprr så packboxen tätar. Så vår teori är att själva vvtn läcker, fyllde den med olja och provtryckte med 4 kg och den var tät. Här slutar våra tankar i en enda sorg. Vevhusventen gjorde jag i ordning i somras så högt tryck i motorn är det inte.

Vad tror ni? Är det vvtn som läcker då den utsätts för rotation och trycket från kammremmen vilket vi inte kan påvisa när vi hade bara vvtn lös och provtryckte? eller något annat?

Tacksam för hjälp

Edit: Axialt glapp förekommer ju och ska inte vara antar jag? Så det kanske är där läckan uppstår, det är ju inget som visar sig när man bara provtrycker vvtn.
av olof00
Hej

jag vet tyvärr inte vad som gör att det börjar läcka eller om man kan renovera drevet på något vis, vilket ju borde gå.

Jag fick dock byta ut vvt drevet på min v70n 140hk 05a för någon månad sen. Den hade då gått 16000mil.

Jag fick betala ca 8200kr för hela kalaset, med nytt vvtdrev,kamrem,och vattenpump. gjordes inte på Volvo verkstad.
vvt hjulet kostade 2928kr och köptes från volvo.

mvh Olof

Motorn slut / dålig oljepump / tät olje[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Vi har fått riktig vinter även här[…]

XC60 MY27

Förmodligen Eu som lagt ribban med sina milj&[…]

Volvo 744 GL årsmodell 1990

Vanligr fel på våra bilar, finns en sn[…]