Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av llesrof
#935124
Satans vad svårt det är att hitta servicekostnader för olika bilmodeller. I alla fall om man inte vill registrera sig på ett forum för respektive modell man är intresserad av. Jag sitter och jämför olika bilmodeller, skatt, försäkring och förbrukning. Dessa uppgifter är lätta att hitta och jämföra med min nuvarande bil. Det finns en del okända faktorer så som reparationer och dessa har jag inte tagit med i kalkylen. Dessa okända faktorer gäller ju för min nuvarande bil också. De modeller jag har med är:
Volvo XC70 D5 2011-
Skoda Superb 2,0 TDI Alldrive
Skoda Yeti 2,0 TDI 4X4
VW Passat 2,0 TDI Alltrack
Ford Kuga TDCI -2012
Kia Sorento 2,2 -2012
Subaru Outback 2,5

Bland dessa bilar är VW Passat Alltrack billigast att köra tätt följd av Skoda Superb Alldrive. Subaru Outback ger lägst besparing följd av Kia Sorento. Volvo XC70 hamnar någonstans i mitten. Men... det man sparar in på gungorna riskerar man att få betala på karusellen. Hur sjutton kan man jämföra servicekostnaderna? Volvo är ju svindyra att serva men något säger mig att en Passat inte nödvändigtvis är billigare. Kia lär vara dyra att serva men är de dyrare än Ford? Skodan är ju en Passat i kostym från Dressmann och borde vara några spänn billigare. Skoda Yeti är mycket mindre och ju mindre bil desto mindre dyr i service av någon anledning.

Så... kan ni ge lite återkoppling kring servicekostnader?
Användarvisningsbild
av Funk
#935237
Mina erfarenheter av servicekostnader de senaste åren är att frugans och morsans olika Skoda Fabior oftast varit dyrare att serva än mina Volvobilar. Trots liten billig bil med trecylindrig motor kostade en vanlig "oljeservice" mer att serva än Volvo med femma i...även efter att man shoppat runt i Göteborgs kranskommuner. Dock skall man väl erkänna att kostnaderna för reparationer på de sex Fabior som passerat varit nära nog noll trots ganska många mil..

/Thomas
av Lövet
#935238
Gå in på teknikensvärld och kolla. De har servicekostnader på alla bilar de testat.
av llesrof
#936652
Näe, det är fan omöjligt att hitta sådana här uppgifter. Teknikens Värld visar ju inget om man inte loggar in och det är många år sedan jag tröttnade på den tidningen och sade upp min prenumeration.
av Lövet
#936657
Teknikens Värld har serviceintervall och kostnad för service upp till cirka 10.000 mil i alla test.
Reservdelspriser har de också för en uppsättning vanliga delar men det är en annan sak.
Användarvisningsbild
av StringerBell
#936658
Skiljer det verkligen så mycket i servicekostnader mellan olika biltillverkare i det långa loppet att det ens är värt att lägga ned en massa tid på research? Jag talar om vanliga bilar nu, inte Aston Martin.

Service, underhåll och reparation kan ju skilja hur mycket som helst från bilexemplar till bilexemplar. Köper man en par år gammal bil är det ju rena lotteriet. Vill man göra research, varför inte kolla på barnsjukdomar och vanliga fel på modellen i första hand och höra sig för om dessa är bytta. Jag tycker också man skall kolla på garantier och hur dyra reservdelar är. Det handlar ändå om att förlora så lite pengar som möjligt på ett bilköp och en servicekostnad är i det fallet inget som skjuter privatekonomin i sank, det kan däremot ett par dyra fel på raken göra.
Användarvisningsbild
av Nexus
#936689
t e x Mammas Ford ka är lika dyr serva som vilken bil som helst. Kamremmen och vattenpump är det ganska täta intervaller på och kostar närmare 5000 byta!
av llesrof
#937035
Det finns ju bilar som skall ha ny kamrem var 6000:e mil för en hemskans massa pengar. Vem tusan har råd att byta kamrem för 12000:- vartannat år på en sketen vardagsbil? Vill minas att några mindre koreanska bilar samt några franska rullande pissoarer har det så. Har inte Opel väldigt täta kamremsbyten på några modeller också?

Jag har bytt EGR-ventil och rengjort EGR-kylaren p[…]

Sensor innertemperatur Volvo s60 -05

Ska man vara korrekt så är inte det d&a[…]

Inkörning av ny V60 T6 2026

En Volvo laddhybrid är konstruerad för a[…]

Anslutningar motorblock B21

Ja. Mellan dina 2 och 4 i bild sitter värmepa[…]