- sön 04 jan 2015, 23:09
Satans vad svårt det är att hitta servicekostnader för olika bilmodeller. I alla fall om man inte vill registrera sig på ett forum för respektive modell man är intresserad av. Jag sitter och jämför olika bilmodeller, skatt, försäkring och förbrukning. Dessa uppgifter är lätta att hitta och jämföra med min nuvarande bil. Det finns en del okända faktorer så som reparationer och dessa har jag inte tagit med i kalkylen. Dessa okända faktorer gäller ju för min nuvarande bil också. De modeller jag har med är:
Volvo XC70 D5 2011-
Skoda Superb 2,0 TDI Alldrive
Skoda Yeti 2,0 TDI 4X4
VW Passat 2,0 TDI Alltrack
Ford Kuga TDCI -2012
Kia Sorento 2,2 -2012
Subaru Outback 2,5
Bland dessa bilar är VW Passat Alltrack billigast att köra tätt följd av Skoda Superb Alldrive. Subaru Outback ger lägst besparing följd av Kia Sorento. Volvo XC70 hamnar någonstans i mitten. Men... det man sparar in på gungorna riskerar man att få betala på karusellen. Hur sjutton kan man jämföra servicekostnaderna? Volvo är ju svindyra att serva men något säger mig att en Passat inte nödvändigtvis är billigare. Kia lär vara dyra att serva men är de dyrare än Ford? Skodan är ju en Passat i kostym från Dressmann och borde vara några spänn billigare. Skoda Yeti är mycket mindre och ju mindre bil desto mindre dyr i service av någon anledning.
Så... kan ni ge lite återkoppling kring servicekostnader?
Volvo XC70 D5 2011-
Skoda Superb 2,0 TDI Alldrive
Skoda Yeti 2,0 TDI 4X4
VW Passat 2,0 TDI Alltrack
Ford Kuga TDCI -2012
Kia Sorento 2,2 -2012
Subaru Outback 2,5
Bland dessa bilar är VW Passat Alltrack billigast att köra tätt följd av Skoda Superb Alldrive. Subaru Outback ger lägst besparing följd av Kia Sorento. Volvo XC70 hamnar någonstans i mitten. Men... det man sparar in på gungorna riskerar man att få betala på karusellen. Hur sjutton kan man jämföra servicekostnaderna? Volvo är ju svindyra att serva men något säger mig att en Passat inte nödvändigtvis är billigare. Kia lär vara dyra att serva men är de dyrare än Ford? Skodan är ju en Passat i kostym från Dressmann och borde vara några spänn billigare. Skoda Yeti är mycket mindre och ju mindre bil desto mindre dyr i service av någon anledning.
Så... kan ni ge lite återkoppling kring servicekostnader?
"I didn't hear the question but the answer is aliens"