Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Precis så. Om hjulen slirar minskar antispinn gaspådraget. Om bilen sladdar använder antisladd bromsarna individuellt på ett eller flera hjul för att få ner farten och rikta upp bilen.
Att man kan stänga av antispinn är för att på vissa underlag behöver man kunna få hjulen att slira lite för att man ska ta sig framåt. Annars stryps effekten och bilen kommer ingenvart alls.
mattish skrev:ABS och stabiliteten brukar gå på samma säkring eftersom det är bromsarna som jobbar. Men du kommer nog få ett jobbigt felmeddelande och att AS bromsarna inte fungerar!

Två flugor i en smäll då, måste kolla om man kan rycka ABS säkringen så man får köra själv!
Fattar inte hur biltillverkarna tänket när man inte kan koppla ur systemen, funkar det med att rycka säkringen får det bli en dold brytare dit.

Snart kan väl inte en enda människa köra bil, kommer inte få någon som helst känsla för var gränserna går och olyckerna kommer inte minska så som dom hoppas på.
självklart ska alla dessa system finnas å användas vid normal färd på väg, men det ska gå att koppla ur.

Sedan kommer nästa diskussion om de där förbannade dyngan till hand/parkeringsbroms, borde vara olaglig och helt trafikfarlig med elektrisk p broms.
Cedrix skrev: Sedan kommer nästa diskussion om de där förbannade dyngan till hand/parkeringsbroms, borde vara olaglig och helt trafikfarlig med elektrisk p broms.
Kan du utveckla, tack?
Ja, mitt stackars blodtryck ska bara återgå till normalnivå först....

Nu när form ska gå före funktion så har ju någon hittat på det där med elektrisk handbroms.
1.Tidigare när man hade en spak var detta en extra broms som var helt oberoende av fotbromssystemet, så är det inte riktigt längre.
2.Den gamla spaken var till stor hjälp om/när man missbedömt hastigheten i kurva/korsning och bilen understyr, ett ryck i spaken och man får ut bakändan och man har räddat situationen.
Har hjälpt mig ett flertal ggr från att hamna i plogkanten på tidigare bilar.
Kan tillägga att detta framförallt häller framhjulsdrivna bilar.
3. Mycket roligare och smidigare att parkera när man har en handbroms som går att kontrollera och som bara tar på bakhjulen.

Var faktiskt den punkt som talade mest emot att köpa en Volvo nu när jag bytte bil sist, men det blev en i alla fall.
Nu när dom infört haldex5 är detta tyvärr min sista Volvo!
Om man vrider fullt på ratten och ger järnet några varv så kommer systemet att balla ur och stänga av sig, men det kräver ju en hyfsad yta för att kunna göra detta.
Cedrix skrev: 3. Mycket roligare och smidigare att parkera när man har en handbroms som går att kontrollera och som bara tar på bakhjulen.
Jag hoppas detta nöje är ovanligt. Det räcker med att vara orolig för parkeringsskador i form av dörruppslag. Jag vill gärna slippa oroa mig för bilister som parkerar med "ställ".
Har du inte sett Blues Brothers?? :D

Den elektriska parkeringsbromsen verkar vara den vettigaste hittills. Alla andra lösningar jag har sett kräver alldeles för mycket service, men den här konstruktionen verkar ju faktiskt kunna klara sig från att kärva och rosta. Enda problemet jag hört talas om är trilskande styrdon, men det kan man ju hoppas att de kommit över nu.
Även den elektriska fungerar som ett slags nödbroms, men bättre än tidigare, eftersom den då tar på alla fyra hjulen.
StringerBell skrev:
Cedrix skrev: 3. Mycket roligare och smidigare att parkera när man har en handbroms som går att kontrollera och som bara tar på bakhjulen.
Jag hoppas detta nöje är ovanligt. Det räcker med att vara orolig för parkeringsskador i form av dörruppslag. Jag vill gärna slippa oroa mig för bilister som parkerar med "ställ".
Som tur är har jag även kvar min V70 med riktig handbroms.
Har parkerat med handbromsen åtskilliga 100ggr utan problem.
Dom 2ggr jag misslyckats med min bilkörning har varit på parkeringar utan ställ eller dyl.
Cedrix skrev:Ja, mitt stackars blodtryck ska bara återgå till normalnivå först....

Nu när form ska gå före funktion så har ju någon hittat på det där med elektrisk handbroms.
1.Tidigare när man hade en spak var detta en extra broms som var helt oberoende av fotbromssystemet, så är det inte riktigt längre.
2.Den gamla spaken var till stor hjälp om/när man missbedömt hastigheten i kurva/korsning och bilen understyr, ett ryck i spaken och man får ut bakändan och man har räddat situationen.
Har hjälpt mig ett flertal ggr från att hamna i plogkanten på tidigare bilar.
Kan tillägga att detta framförallt häller framhjulsdrivna bilar.
3. Mycket roligare och smidigare att parkera när man har en handbroms som går att kontrollera och som bara tar på bakhjulen.

Var faktiskt den punkt som talade mest emot att köpa en Volvo nu när jag bytte bil sist, men det blev en i alla fall.
Nu när dom infört haldex5 är detta tyvärr min sista Volvo!
Du verkar ha en... hm... hur skall jag uttrycka mig... en avantgardistisk körstil. :roll: Jag är nog ganska medelmåttig som bilförare men jag har aldrig vart i situationen så att jag vart tvungen att rycka i handbromsen för att klara mig. Jag brukar nämligen köra försiktigt. Jag har i och för sig glidit ned i diket en gång men det var ingen fara. Jag har heller aldrig vart i en situation då jag behövt hjälpa till att bromsa medelst parkeringsbromsen. Hur hamnar man i en sådan situation? Om man kör på landsväg och båda bromskretsarna av någon outgrundlig anledning skulle upphöra att fungera så riskerar man ju att låsa bakhjulen och slå ut antisladdsystemet om man nu orkar dra i kryckan så hårt samtidigt som man kanske försöker styra undan faran. Men visst, vad som helst kan ju hända. Man kan ju få en meteorit i skallen genom takluckan också.

Update: blir inte den bilen jag har länkat bl[…]

När byttes bränslefilter senast?

Stefans 968

Bra val. Det röda såg väldigt myck[…]

Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300[…]