Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Daavid
Hej,

Har precis köpt en 245 turbo där overdriven inte funkar. Lampan lyser inte. Jag har testat med nytt relä, kollat så det inte är något kabelbrott. Hur går jag vidare med det? Förra ägaren säger att overdriven slutade funka för någon månad sen.

Tips mottages tacksamt!

David
Ett typiskt kabelbrott skulle jag vilja påstå, om inte ens lampan lyser så går det inte heller ström till solenoiden.
Klickar relät alls? Ett vanligt fel är ju knappen, om inte relät klickar så kolla kablaget till knappen som går via spaken.
Det sitter en "kontakt" på växellådslocket, höger sida. Den jordar reläet endast när 4-ans växel "ligger i". Det kan ärga i kontaktstycket där. Även kablarna vid kontaktstycket vid växelspaken (också på undersidan av bilen) Sedan är det ganska vanligt att reläet (till overdriven) går sönder och det finns några olika modeller (om det är ett begagnat relä). Det är viktigt att du har rätt relä. Annars funkar det inte. Min erfarenhet (hade problem själv) är att funkar inte lampan är felet innan solenoiden. Lampan för overdriven är kopplad på samma utgång som kabeln till solenoiden. Kolla även säkring 12

Mvh
Lennart
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Köptips v90

Min B4 diesel 2022 drar inte en droppe olja och ha[…]

Ingen tanke på elbil? Då det änd[…]

Vad har denna för funktion?

Tyvärr pekar jag på den "böjd[…]

Har för mig det blev liknande varning på[…]