Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena.

Byt fördelarlock, rotor och kablarna, även om dom ser justa ut.
Felaktigheter syns inte alltid så väl, och är dom inte bytta någorlunda nyligen, så kommer dom ändå falera snart.
Det är inga stora pengar, lätt att byta, och din bil borde ha många mil kvar till skrotning.
Inga pengar i sjön, även om det är nåt annat fel.

Micke.
Ja det får bli så Micke. Ingen idé att vara dumsnål. Vet du eller någon annan vilken typ av kablar jag ska använda? Finns ju SAE, M4 och allt vad det heter... Vad har jag för anslutningar på fördelarlocket resp. tändstift?
Hej

Detta var nybytt på min, så jag har inte bytt själv.
Men eftersom detta är en av sveriges vanligaste bilar, så måste det finnas märkesanpassade satser med kablar på tex Mekonomen.

Det är nog SAE på alla ställen inkl tändstiften.
På -70 och -80talet var det M4 på tändstiften.
M4 i tändspolen/fördelare har jag bara sett på gamla mopeder, snöskotrar och gräsklippare.

Micke.
Köp original då får du rätt men dom kostar nog en del. Annars kanske biltema har för en billig peng men frågan är ju då om dom är nått att ha :P
Bildelaronline24 har massa olika märken, skriv in din bil och modell så får du rätt, de har olika märken med billigt och dyrt. Fick mina grejer på några dagar!
Hallå igen! Och tack för era tips :)
Har skruvat av fördelarlock och rotor nu, har bilder som visar deras skick nedan:
Bild
Bild

Dessa kommer att bytas. Är det möjligt att detta är orsaken till problemet?

Jag mätte också tändkablarna, spannet varierade mellan 2.3-4.8 kohm, känns ganska vettigt, och de såg fräscha ut så undrar om inte de har blivit bytta någon gång under alla dessa år. Jag kommer i alla fall börja med att byta fördelarlock och rotor, kvarstår problemet ger jag mig på kablarna :)
Nya Volvo XC70 PHEV

EU har tullar på 100% elbilar från Kin[…]

Test med husvagn. Många laddstopp.... […]

V60 Classic har väl ändå inte AdBl[…]

Kupéfläkten står still

Ja den här bilen har jag fått för […]