Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Gått o klurat på denna fråga ett tag. Jag har under min tid som bilägare hunnit med att ha 3 bilar, och är på en ålder av 27 år, till detta bör tilläggas att 2 år efter jag haft bil så har jag börjat lära mig mer o mer om bilen (just den jag äger) om olika tänkbara fel som man ska börja felsöka efter och vad kablar i motorrummet är för något och hur olika komponenter fungerar exempelvis LMM(luftmassemätare), kolkanister, BRT(bränsletrycksregulator), magnetventil, lambdasonder, tändspolar, relän, bensinpump, uppbyggnaden och funktionen av olika reglage typ AC-enhet, strömställare.

Frågan är hur många människor som äger en bil faktiskt har kunskapen av detta, eller vad de under sin ungdom/ju äldre de blivit lärt sig om sina bilar om man nu haft en bil med ett par år på nacken som man vågar sätta spärrskaftet och skiftnyckeln i eller är man helt ointresserad och hellre lämnar in bilen på verkstad så fort tomgången börjar strula istället för att felsöka själv o kolla felkoder o pröva sig fram för att möjligen komma billigt undan eller lära sig mer om bilen?
Användarvisningsbild
av P210
Inte mycket att klura över, gemene man kan väldigt lite om sin bil eller bilar generellt!
Jag har under min tid som bilägare hunnit med att ha 3 bilar, och är på en ålder av 27 år
Välkommen till en rolig hobby, jag har snart haft mitt körkort i 30år och äger just nu fyra bilar, ett trettiotal har nog passerat ihop med en handfull mopeder, fyrhjulingar och diverse annat motordrivet!

Förutom att dagens bilar är komplexare än de jag växte upp med så verkar motorintresset bland ungdomar bli allt mindre, utbildning, datorer och allt annat lockar mer än bilar och motorer. Undrar hur många av dagens 18-åringar som varit med och bytt en motor t.ex.
När jag växte upp skulle en kille ha moped, mest för att skruva på den, en del kom på att det gick ju åka på dem också - var ingen som någonsin blev skjutsad av sina föräldrar någonstans på den tiden..
Och den som inte tog körkort det året man blev arton fanns ju inte, jämför med idag?

Förutom alla bilars komplexitet har ju alla biltillverkares propaganda gått in i folks sinnen;
- Man måste serva sin bil på märkesverkstad annars gäller inte garantin.
- Försök inte byta en Xenonlampa själv, det är högspänningsdelar, aj aj man kan få ström i sig!!
- Byta bromskivor själv, nej det måste till avdragare och specialverktyg, och sedan måste man in och nolla i mjukvaran...

Och byta hjul - det finns ju däckhotell! Eller har man tjänstebil, och den får man ju inte pilla med.
Eller som grannen sa när jag satt med VIDA inkopplat och fipplade med bilen; - Men ser inte Volvo om du varit inne i systemet!? Vadå! det är väl min bil... har jag sönder den är det väl mitt fel och de blir glada som får ta betalt för att ladda ny mjukvara :D

Jag har ju min Hot Rod, fixat allt från plåtarbete, lack, cabställning och elsystem själv, krånglar den finns ingen verkstad som fixar det - måste ordna det själv. V50 är i andra ändan med VIDA och Dice, men jag lär mig - och tjänar pengar! Har bytt både xenonlampor, ratt/airbag och parkeringsensorer som kostat mig massa sura pengar om en märkesverkstad skulle gjort det.
Användarvisningsbild
av Perra83
Vida + Dice köpte jag just för att kunna göra något själv. Vill kunna backa och kalibrera motorn för handbromsen. Jag älskar att kunna kolla siffror och värden mm.

Detta forum plus andra har hjälpt mig otroligt mycket genom åren. Sen är det inte bara en gång som ja kommit till Volvo med art.nr i handen på det ja ska ha.
Att byta Xenonlampa på en S60 med ABL strålkastare i mörkret på parkeringen utanför lägenheten var inte skitlätt. Nu kan ja :wink:

Ja vet mina begränsningar och jag chansar inte gärna. Har ja inte råd ska ja inte ha en bil. När ja köpte första bilen sa ja till föräldrarna. Har jag inte råd att laga får bilen stå tills jag har pengar. Så blev det aldrig. Bilen hölls i bra skick :D
Användarvisningsbild
av Tomas88
Handlar nog mycket om hur man bor. Bor man som ung på landsbygden så blir det väldigt mycket mer intressant att skaffa moped och bil så fort man kan.
Minns själv från skoltiden då jag som är uppvuxen på landet gick mycket tillsammans med de uppvuxna i stan. Jag tror nog nästan alla killar och de flesta av tjejerna från landet skaffade moped när vi blev 15 år. Av de som bodde i stan var det långt under hälften. Lika dant var det när det kom till körkortsålder.
Nu har ju förhållandet landsbygd/stad ändrats genom åren och därmed kanske motor/bilmek-intresset minskat?

Själv är jag på nivån att jag byter bromsbelägg, bromsskivor och fixar service själv om jag vill.
av llesrof
Hur mycket kan gemene man om datorer? De flesta kan hantera den när den fungerar. Allt handlar ju om vad man är intresserad av. Jag är genuint ointresserad av att skruva med bilen. Det får gärna andra göra så gör jag något som jag är intresserad av istället.
av Amarace
Vill säga att jag är hyffsat kunnig.
Började med gamla motorsågar o gräsklippare, sen runt 13-årsåldern blev det mopeder, och första bilen när jag var 16, och på den vägen är det. Håller fortfarande på med moppar, har alldeles för många :)

(som parantes är jag rätt så haj på datorer också ;) )

Har sparat regbevis från 110 bilar jag haft, 4 traktorer, runt 20 snöskotrar, o då var jag dålig på att spara dom första åren
Användarvisningsbild
av Perra83
Så klart handlar det om intresse.

Samma för mig som för många andra. Växte upp med datorer och precis när internet kom till vanliga Svenssons för ca 20år sedan. Efter att jag flyttade hemifrån för tio år sedan har jag inte haft ett endaste spel installerat. Min nuvarande laptop fyller fem år i februari. Den har bara fått en ny SSD hårddisk det är allt. Funkar så fint så :wink: Sen hjälper ja såklart föräldrar mm. med deras datorer och nätverk. Byggde ihop en dator åt morsan för några år sedan. Uppgraderade den förra året med SSD disk 4GB extra ram och Win8. Den går fantastiskt bra. Liten låda och micro atx moderkort.

När kunskapen inte finns får man Googla :lol:
Användarvisningsbild
av P210
Perra83 skrev:När kunskapen inte finns får man Googla :lol:
Och här kommer en fråga som skulle kunna bli en egen tråd:
Hur mycket kan gemene man om att söka på Internet?

Visst jag tycker det är kul att söka information, men hur många frågor i detta forum har jag besvarat åt folk som inte kan googla själva!!
Enklare att ställa en fråga i ett forum och vänta minuter/timmar/dagar på att få svar på ??:-/
Vad är det som är svårt, sålla all info manfår fram eller välja lämpliga sökord?

Ta exemplet "var heter min färg Volvo 440-46" Googling: Ungefär 5 040 resultat (0,38 sekunder)
Han fick iofs svar efter 14min på jagrullar :wink:
440 Limestone Pearl/ Linear pearl
av *pettson*
Tyvärr är inte svaret så enkelt ? Om nu inte svaret: mycket lite accepteras.
Var sitter nivån innan man *kan?
Jag *kan data. Dvs installera och i viss mån förändra. Men kan verkligen inte något när jag jämför mej med dom som jobbar med det ens på lägsta nivå. Så.. när *kan man?
När man kan härma en instruktion och utföra ett mindre arbete?
När man kan härma en instruktion och fråga efter mer instruktioner?
När man kan dom lägsta ingreppen i haynes skiftnyckelsystem?
När man vet vad man man gör vid ingreppet?
När man kan konstruktionen och exakt vet vad man gör vid ingreppet?
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]