Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det ska laddas batteri på en V70 -08, med batteriladdare, via motorrummet.

Pluspolen är lokaliserad, men jag undrar vad som är en lämplig jordpunkt i chassiet här i motorrummet? Laddarens sladdändar med klämmor för laddaren är för korta för att kopplas in på motorns lyftögla och pluspolen.

Kan man jorda varsomhelst där man ser ren metall, eller riskerar man att förstöra något? Det finns några skruvmuttrar på fjäderbenstornet som ser intressanta ut (nära och bra till pluspolen), går en av dessa att använda som jordpunkt?

Batteriet är inte åtkomligt i bagageutrymmet, eftersom ägarna till bilen har en hundbur där, så om batteriet är oladdbart så blir nästa steg ett större projekt...
Jo, men man ser ju nästan bara lackad plåt och plast överallt i motorrummet, och när jag googlade på vad man brukade använda för minuskabeln så var det ingen som angav något konkret ställe, utan det verkade självskrivet. :) Ägarna till bilen har fått ringa efter starthjälp två gånger och då användes motorns lyftögla som jord.

Batteriet är bara två år och bilen har nyss varit på service, men de kör sällan och när de kör rör det sig om korta körningar så teorin är att batteriet bara är urladdat, men det är klart att det vore bättre att inspektera batteriet först.

Iallafall verkar det ta väldigt lång tid att ladda batteriet. Jag har laddat i 6 timmar med 1A, och i 7 timmar med 5A. Laddaren är inkopplad i ett uttag med 3-timmars timer i deras carport, så någon nattladdning fungerar inte. :(
7 X 5 = 35... lägg till 6 och det är totalt 41 Ah inmatad ström. Hur stort är batteriet? Ett 80 Ah kräver det dubbla om det är urladdat. Om du har tillgång till en "intelligent" laddare vore det nog enklast att lösa problemet med kontinuerlig strömförbrukning och låta laddaren ladda klart (skarvsladd? blockera timern?).
Det fungerar utan problem att förlänga jordkabeln till laddanslutningen om vi nu talar om en modern laddare. En så kallad "Smart Laddare" som ofta har en liten stickpropp.
Under luftfilterburken, till höger på bilden i tråden har du ett antal skruvar i karossen. Några av dom är redan nu jordskruvar med befintliga kablar.
När du skarvar så använder du riktiga klämhylsor och rätt tång att klämma dom med. Röd hylsa till 1,5 kvadrat. Och man klämmer den på röd markering.

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... ang-12677/

http://www.clasohlson.com/se/Skarvhylsa/Pr150339010

Detta är bara bildexempel. Det finns andra inköpsställen för detta.
Batteriet är på 60 Ah och båda laddarna som jag använt kör något program där den ena har max laddström på 1A och den andra maxar på 5A (CTEK), så jag vet ju inte säkert hur många Ah det har blivit påfyllt med i batteriet. Timern var verkligen inget vidare, för laddaren började ju om med laddprogrammet från början varje gång man vred på timern. Efter ytterligare 3+2 timmars laddning med 5A-laddaren så verkar laddaren nöjd med batteriet. :-)-)

På V70 finns det en rad med skruvar på insidan av framskärmen, men alla verkar upptagna. Men det är alltså en ledig sådan skruv som man ska sätta fast minuskabeln i om man ska koppla in laddaren med "snabbkoppling" (alltså sladden med ringkabelskor)?
Batteriladdning_V70.JPG
Batteriladdning_V70.JPG (90.54 KiB) Visad 10362 gånger
En laddare av Ctek-typ är smart nog att anpassa sitt "program" till hur mycket batteriet behöver. Den går igenom ett antal olika faser, men huvudladdningen görs under övervakning av laddningstillståndet hos batteriet, så man kan lugnt ladda i omgångar om man måste, laddaren vet när det är dags att sluta trycka i ström.

Tips! Har gjort likadant på min när det[…]

840 kPa motsvarar 8,4 Bar vilket är alldeles […]

Hade varierande tomgång i min 99a 2,5t F&oum[…]

Hej! Ja deras universal damask var för kort […]