Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo24d
Har en Volvo V70 2.4d som går helkasst och har inget laddtryck alls. Och får felmeddelande motorservice snarast.
Om bilen stått en stund och jag startar den så varvar den 5000 tills jag kör med bilen och gasar så som jag borde ha fått fullt ladd och provar varva i neutral igen så varvar den bara ca 4200 tills jag stänget bilen och låtit den stå några minuter och provat igen.

Får felkod ECM-1507

Turbo bytt till en begagnad utan framsteg.

Någon som har någon idé om vad det kan vara för fel?
av Droopy
Ser du att actuatorn verkligen rör sig? felkoden har ju med lågt laddtryck att göra, vet du 100% att den beggade turbon fungerar?
av Volvo24d
Har provat satt en bricka och täppt igen vid egr ventilen utan någon skillnad.

Actuatorn är det "armen som sjusterar turbon" så har jag provkört den i vida och fick meddelande att den var ok.

Är dock inte 100 på om den begagnade turbon är ok men den snurrar lätt och är inte glapp. Tänkte om det finns något annat som kan vara fel innan jag byter turbo igen.
av valln
Du har inget eländes trim som felar?
Annars skulle jag föreslå luftläkage. Kolla slangen till intercoolern.

Innan du bytte turbon var det enkelt att fastslå att den inte var trasig. Det är flera som har bytt turbon men hittills har inget byte löst problemet.
av Volvo24d
valln skrev:Du har inget eländes trim som felar?
Annars skulle jag föreslå luftläkage. Kolla slangen till intercoolern.

Innan du bytte turbon var det enkelt att fastslå att den inte var trasig. Det är flera som har bytt turbon men hittills har inget byte löst problemet.
Vad jag vet ska det inte vara något trim på den.

Har gjort pluggar och provtryckt luftsystemet och det ska vara tätt.

Joo, turbobytet blev lite onödigt. Men det var tipset jag fick av meken.
Kan tyvärr inte vara 100 på att den "nya" turbon jag monterade är ok då den var beggagnad.
V90 T5 Bi-Fuel

Jag har ingen egen erfarenhet av dessa, men jag ko[…]

Stefans 968

Lackade om täckkåpan i volvos 426 silve[…]

V70 D3 2012, P241300

Jag hade ett skumt fel på min V70 D3-11 vid […]

Tror dom har grävt sin egen grav, kolla bara […]