Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
För att lasta eller lossa kanske :D I normala fall får vem som helst stanna för att lossa eller lasta, men i detta fall endast lastbilar
av Surkart
SvenB skrev:För att lasta eller lossa kanske :D I normala fall får vem som helst stanna för att lossa eller lasta, men i detta fall endast lastbilar
Men det är ju det som är grejen. Tilläggsskylten anger att lastbilar INTE får stanna.
Användarvisningsbild
av SvenB
Surkart skrev:
SvenB skrev:För att lasta eller lossa kanske :D I normala fall får vem som helst stanna för att lossa eller lasta, men i detta fall endast lastbilar
Men det är ju det som är grejen. Tilläggsskylten anger att lastbilar INTE får stanna.
Jag hoppas att du skämtar. Om inte bör du läsa vad skylten betyder i vägmärkesförordningen. Det är en skylt som markerar en Ändamålsplats. Det finns en motsvarande som det står "Taxiplats" på. Enligt din tolkning, om du inte skämtar, skulle alla utom taxi får stå där :D
av Surkart
SvenB skrev:
Surkart skrev:
Jag hoppas att du skämtar. Om inte bör du läsa vad skylten betyder i vägmärkesförordningen. Det är en skylt som markerar en Ändamålsplats. Det finns en motsvarande som det står "Taxiplats" på. Enligt din tolkning, om du inte skämtar, skulle alla utom taxi får stå där :D
Jag vet vad skylten om lastplats betyder. Det är tilläggstavlan som är problemet.

Jag skämtar inte. Om du plockar fram följande:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/Pu ... h-parkera/
så hittar du en skrift från Transportstyrelsen.
Om du tittar längst ner till vänster på sidan 20 så kan du återkomma sedan.
Sedan kan det ju vara Transportstyrelsen som har fel, och i så fall bör du tala om det för dem.
(I just det här fallet tror jag inte de har fel, den här skriften har funnits länge, i flera utgåvor, men jag upptäckte ett annat fel i en ny TSFS från Transportstyrelsen nyligen, och de har lovat att skicka ut ett rättningsblad. Men det handlar om luftfart.)

Tänk också på att tilläggstavlorna har olika innebörd beroende på om texten är på en tavla eller två tavlor. det finns beskrivet på sidan 12.
av hamre
SvenB skrev:
Surkart skrev:
Den där endast skylten är väldigt svårtydd och tyvärr gäller det att stopp och stanna förbudet gäller endast lastbilar.

Samma sak gäller om det sitter ett fordonstrafik förbjuden skylt och under den sitter det en endast fordon med tillstånd. Då är det alltså bara fordon med tillstånd som inte får köra där.

Ska man sätta upp en sådan där skylt så ska det alltså sitta en "Gäller ej lastbilar" skylt under den.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag håller nog med där.. tilläggsskyltar gäller ju den skylt de sitter under. Märklig skyltning vilket som då den blir svårtolkad..
Användarvisningsbild
av SvenB
Surkart skrev:
Jag skämtar inte. Om du plockar fram följande:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/Pu ... h-parkera/
så hittar du en skrift från Transportstyrelsen.
Om du tittar längst ner till vänster på sidan 20 så kan du återkomma sedan.
Nu återkommer jag. Det du hänvisar till är en förbudsskylt (Stoppförbud)med tilläggstavla. Det innebär att stoppförbudet endast gäller lastbilar, övriga får stanna. Hade det inte varit tillägsskylt hade stoppförbudet gällt samtliga. Den skylten vi diskuterade tidigare är en ändamålsskylt (Lastplats). Tilläggstavlan där talar om att lastplatsen endast är för lastbilar som skall lasta och lossa, övriga får inte använda den för lastning och lossning. Hade det inte funnit tillägsskylt där hade alla som behöver lasta eller lossa kunnat använda lastplatsen
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
av Surkart
joel80 skrev:Jag håller nog med där.. tilläggsskyltar gäller ju den skylt de sitter under. Märklig skyltning vilket som då den blir svårtolkad..
Jag håller med om att det inte alltid är så lätt att tolka innehållet i parkeringsskyltar. Själv tog jag körkort för mer än 50 år sedan, och därför har jag inte riktigt klart för mig vad körskoleelever får lära sig om parkeringsskyltning i dag.

Det stora problemet tycker jag dyker upp när vare sig skyltpersonal eller parkeringsvakter känner till regelverket.

I det här fallet finns ju inget formellt fel i skyltningen. Det enda problemet är att skylten antagligen betyder något annat än vad som var meningen.

Tyvärr ser jag ofta skyltning som antingen är direkt felaktig eller där betydelsen av skyltningen inte är samma som avsikten med skyltningen.

Och risken finns ju också att bilister som kan regelverket blir lappade på helt felaktiga grunder. Jag har själv råkat ut för det, och parkeringsbolaget förlorade i Tingsrätten.
av skyking
Surkart skrev:
Ett problem med din tolkning är att du misstolkar huvudskylten. Huvudskylten säger att det är förbjudet att stanna för annat än angivet ändamål.

Min tolkning blir alltså:

Förbud för att stanna lastbil för annat ändamål än lastning samt förbud att stanna för annat ändamål än lastning (oavsett fordonslag) klockan 7-12.

Antagligen inte det de menar, men det är lite skrämmande att polisen anser att HD måste ta upp detta för att det annars skulle innebära att man skulle behöva skylta på det sätt man avsett i hela landet. Liksom hur svårt kan det vara att lära sig hur man skyltar egentligen? Är det för mycket krävt att de som beslutar om skyltningen faktiskt lär sig vad skyltarna betyder?

Tillägg: en annan klassiker som man ibland ser på parkeringsplatser är att man sätter fel färg på tilläggsskyltarna - de skall ju ha samma bakgrund som huvudskylten (som i det här exemplet mao).
Användarvisningsbild
av StringerBell
SvenB skrev:Tilläggstavlan där talar om att lastplatsen endast är för lastbilar som skall lasta och lossa, övriga får inte använda den för lastning och lossning. Hade det inte funnit tillägsskylt där hade alla som behöver lasta eller lossa kunnat använda lastplatsen
Ja, det måste vara det enda rimliga. Jag tror inte lastplatser överhuvudtaget är tänkta för annat än lastfordon. Sedan om det skulle stå en personbil med öppet bagage och som uppenbarligen håller på att lastas med stora tunga varor skulle nog de flesta p-vakter ge dispans.

En liknande skylt på Storgatan i Göteborg, men som är betydligt tydligare i sitt budskap.

Bild

I Göteborg är det närmast regel att man har en sådan "Övrig tid"-skylt i liknande sammanhang. Inte speciellt omfattande arbete att sätta upp tilläggskyltar även i Malmö där det behövs.
  • 1
  • 75
  • 76
  • 77
  • 78
  • 79
  • 85

Precis. Så gjorde jag med det senaste tillbe[…]

När det gäller rost: -Borsta bort med st[…]

LED - bländande halvljus

Vid det här laget kan jag direkt se om det &[…]

@lennarte , Precis, det är 3500 kg på […]