Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sweddan
Vad är det för pump som sitter i? Är det en begagnad pump eller ny utbytespump? Ifrån vilket ställe isåfall?

Som många skriver så kan det vara bränsletrycksregulatorn, men då brukar bilen vara svår att starta. Du har ingen lampa som lyser på instrumentpanelen?

Om du vet någon som kan så läs ut felkoder.

Något du kan göra själv, men bör ha tillgång till felkodsläsare som kan raderar koder, är att ta ur kontakten till luftmassemätaren. Den sitter precis intill lådan där luftfiltret sitter. Om du drar ur den och startar bilen och ser om bilen går bättre då, så kan det vara luftmassemätaren.

Kan vara vad som helst, typ. Men man måste ju börja någonstans. Jag misstänker pumpen (trots att den är bytt) eller luftmassemätaren. Man kan ju även testa slå i injection cleaner (spridar rengörare) om se om det blir aningen bättre.
av SusanneS40
Sådär ja...efter lite letande igår efter tips på fel vi fått härifrån visade det sig till sist att det var pumpen. Man slog på den lite och vips så startade bilen, för att dö igen. Antar att förra ägaren satte i en begagnad eftersom den gick sönder efter nåt år :/
Så nu blire att beställa ny.

Var köper man delar billigast? Fattig e man efter lång sjukskrivning och jul :(

Finns det någon vits med att bara beställa själva pumpen, inte hela "klumpen"? Det verkar ju vara betydligt billigare...svårt att byta?
av SusanneS40
sweddan skrev:Nu vet jag inte om du har en S40 med eller utan turbo, men det kan var samma pump. Går att kolla upp.
Jag hade köpt en komplett pump ifrån skruvat. Denna: http://www.skruvat.se/Pumpenhet-komplett-P79200.aspx
Vet flera som har köpt den och den fungerar kanon. Det är inte speciellt svårt att byta. Kan fixa en guide.
Tack! :D

Beställde den du tipsade om så nu är det bara att hoppas att det är endast pumpen som ställt till problemet... Vet inte om det behövs nån guide eftersom gubben sa att han (nog) kan byta själv ;) Återkommer isf.

Tack alla hjälpsamma människor!!
Användarvisningsbild
av IndustriDiamant
Bild

Bild

Dra upp baksätet och bort med skyddsbälgen den svarta och sedan den rostiga hjälmen över pumpen.

Tänk på att ha så lite bensin som möjligt och lägg en drös med trasor nära intill pumpen för när du drar upp pumpen riskerar det rinna ut en hel del bensin (fick in de i bilen och de lukta flera dagar).

Använd något för att bända ifrån anslutningarna till pumpen med, ja tog en bockad durk plåt, kommer rinna ut lite bensin ur slangarna när dom demonteras.

Ta en stor enkel-mejsel och en plastklubba, och ge den runda locket runt pumpen (den svarta) bestämda hårda slag så lite här o lite där så kommer den börja skruva upp sig, eller tillverka något man kan sätta över och bända, vissa sågar till nått sånt i trä så de kan skruva upp den.

ta ut den lite försiktigt (om den ska återanvändas) armen får inte böjas av.

första gången man gör det: 50 minuter
andra gången man gör det: 3-5 minuter.

köpte själv min på skroten fick den för 150kr komplett med armatur o då demontera jag den själv på under 5 minuter. Gick till en bilskrot som demonterar själv innan och de ville ha 750kr komplett för pumpen med armatur. Kul var att bilen på skroten var från 98'a och det satt en klisterlapp på pumpen att den var bytt 2010.
av benka1
Varför kan inte folk tala om vad man har för motor i bilen på detta forum skulle ju bli betydligt billigare
o lättare för alla :lol:
av SusanneS40
benka1 skrev:Varför kan inte folk tala om vad man har för motor i bilen på detta forum skulle ju bli betydligt billigare
o lättare för alla :lol:
...för att alla kanske inte riktigt vet? :o ;)

Tack för guiden!! :D
av benka1
Om man ej vet ens vilken motor man har,hur kan man då beställa en pump som passar till 2,0t/1,9t4 ?:-/
av SusanneS40
benka1 skrev:Om man ej vet ens vilken motor man har,hur kan man då beställa en pump som passar till 2,0t/1,9t4 ?:-/
Jag är bara "mellanhanden"...ställer lite frågor och för svaren vidare. Så var snäll och döm inte ut mig helt. :cry: Förstår att det vore lättare om alla skrev varenda nuffra på bilen men som sagt...alla vet inte allt. Jag kör, lämnar resten åt andra :)
Har n a t u r l i g t v i s innan beställningen gjordes fått reda på att pumpen jag beställde passar min..
Tips få ut ABS givaren fram

Va nog inte fel på givaren ... visar fortfar[…]

Byta tändningslås

Gammal tråd men undrar om det finns nå[…]

V70 2009 DSTC problem!

Förklaring av problem: I helgen lånade […]

Kan man se genomsnittlig el-förbrukning i bil[…]