Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Rådlös skrev:LennartE: Tack för din berättelse om batteriverkstäder. Det gav "vibbar" till äldre tider. Dock tror jag att på riktigt stora batterier till t.ex gaffeltruckar etc. etc. kan det vara lönsamt att byta enskilda celler. Nu jobbar jag inte längre men för ca 10 år sedan var det aktuellt på någon truck på mitt dåvarande jobb.
För er som undrar kan man påpeka att det handlar om batterier som kanske är stora som t.ex en diskmaskin. Där kan det vara lönsamt att byta en cell om den är dålig.
Jo, det gör "dom" fortfarande. I alla fall när det är batterier som är ovanliga. Det finns olika typer av dessa batterier också. Truckreparatörerna byter det själva numera.

Mvh
Lennart
av andy78
Att hålla på och ströladda med en plåtladdare utan intelligent övervakning kommer bara döda ditt batteri.
Att gå efter fiskögat, en timer eller amperemätaren på laddare är en allt för grov skala för att det ska vara inom ramarna för vad batteriet tål.

1. köp en intelligent laddare typ
http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara ... re-608060/
Den säljs även på clasohlson för samma pris.
Den sköter laddningen och slår till eller ifrån när det är klart och kan stå på i månader.
Det finns även andra laddare
http://www.clasohlson.com/se/Batterilad ... ch/36-4818
Klart värd 199kr och den sköter allt själv.

Och man ska stödladda batteriet ofta även om man använder bilen.
Jag kör 50 mil i månanden och den brukar ta minst 12 timmars laddning med en 4 ah laddare, när jag laddar innan vinter och efter vinter hade jag möjlighet så skulle jag slänga på laddaren en gång i månaden.
Batterier förstörs inte av att laddas ofta med rätt laddare.

När man laddat ett batteriet så kan man mäta spänning direkt men man ska mäta efter ett dygn för mer korrekt värde då det alltid visar högre precis efter laddning.
Ett batteri som är monterat i bilen och laddat ska visa mer än 12,5 volt den lilla belastning klocka , minnen, radio m.m. ska batteriet klara av, visar batteret under 12 volt så är jag förvånad att du ens kan starta bilen.
Ett batteri i bilen på tomgång ska visa minst 13,6 volt något att ta i beaktning är att alla bilar laddar inte fult på tomgång utan det kommer runt 1500varv.
Men oftast är det bara lägga på testpinnarna från multimetern och den ska visa laddning.

Batteripoler oxiderat eller ej ska smörjas in med polfett.

Ta bilen och åk tillbaka till stället där du köpte det och låt dem titta på det för utbyte direkt eller åtminstone belastningstesta oftast har de ett bra verktyg för detta där man kan mäta det monterat eller omonterat fördelen att göra det första är att man kan se om bilens generator laddar korrekt.
De ska även kunna se om batteriet har dåligkapacitet eller cell.
Om batteriet är ok och bara behöver laddas så kommer verktyget att bekräfta detta.

Men som sagt en bra laddare är a och o för maximal livslängd, bor man i hus så finns de ingen urshäkt att inte ladda sina batterier då det inte kräver något större handpåläggning så det ska bli min nästa investering.
av SirDuke
Tack för det fylliga inlägget! All hjälp uppskattas.

Anledningen till att jag skaffade gammaldags plåtladdare är att den kan ge mer kräm när man vill stressladda trötta batterier. Min kan ge 2, 6 eller 12 A. Men självklart ska den inte sitta i och stödladda i tid och otid som en liten CTEK. Min laddare har även starthjälp, man vet aldrig när jag eller nån granne behöver det.

Det som bär emot att köpa ett testmotstånd är att jag faktiskt köpt ett helt nytt batteri och vill förvänta mig att det är schysst. Så det är som du säger, om det nu över helgen har tappat vilospänning tar jag med mig det tillbaka till butiken så får de visa att det har bra kapacitet, eller byta ut.

Om det omvända händer, att jag ser att batteriet håller en bra vilospänning, betyder det att kapaciteten är bra?? Eller kan livslängden och prestandan ändå vara dålig? Som ni säger så är vilospänningen inte ett exakt mått.
av Rådlös
Om vilospänningen är hög och uppmätt efter konstens alla regler, samt att den håller sig på samma höga nivå i någon vecka eller två, så är det ju en kvittens på att batteriet är laddat. Och ett ständigt laddat batteri är en god garant för ett långt liv. Man kan säga att batteriet skall vara mer fulladdat än "lågladdat" för att få ett långt liv.
av andy78
Det kan ändå vara dåligt, när de testar batteriet så görs det med flera faktorer än att bara mäta spänningen.
Även om du har ok vilospäning åk iväg med bilen och få det testat så är du ännu mer säker.
När jag sålde batterier så hade vi en midtronics ett testverktyg som verkligen testade allt.
Man kunde belastningstesta batteriet monterat eller omonterat.

Ett tillägg när man kopplar på en avsulfaterande laddare så är det viktigt att man inte avbryter den då denna process inte alltid kommer igång igen.
På ctek ser man avsulfateringen genom att den börjar blinka och det kan hålla på ett tag.

laddarna kan också bli rejält rejält varma vid laddning så heta att man knappt kan ta i dem men det är ingen fara de svalnar snabbt under processen.
av DandanRacing
lennarte skrev:
xxargs skrev:är det på gult och lägre även efter en ordentlig laddning så är batteriet inte bra - den har sulfatiserat och det är inget man kan göra något med någon laddare.
På "intelligenta" laddare startar laddaren i ett "avsulfateringsläge" om spänningen är under en viss spänning.
Jag undrar, hur fungerar "avsulfateringen"?? Kör den strömmen baklänges i början?? "

Mvh
Lennart
Här kan du läsa lite om batteri desulfatering

http://np.netpublicator.com/netpublication/n56260014

elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=43733
Användarvisningsbild
av lennarte
DandanRacing skrev:Här kan du läsa lite om batteri desulfateringhttp://np.netpublicator.com/netpublication/n56260014elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=43733
Mycket intressant läsning. Den är några år gammal men fortfarande aktuell. Dock betydligt nyare än när jag fick lära mig "rulla runt" dom och "chocka" men "baklängesström. Men då var vi på rätt väg redan på -60-talet :-)) Som jag skrev innan har jag ju Biltemas "intelligenta" 8A laddare med "avsulfatering" och då vet jag numera inte bara att det fungerar utan även hur det fungerar. Jag lyckades ju "väcka" mitt båtbatteri med upprepande urladdning/avsulfatering/laddning under en c:a 2 veckors period (mest för test) men det blev ju ganska bra. "Avsulfateringslampan" på laddaren lyste betydligt längre tid dom första laddningarna, skulle kanske fortsatt någon vecka till... :roll:

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
andy78 skrev:ctek beskriver att om avssufateringen pågår i mer än en timme så är batteriet allt för dåligt.
Så länge höll det inte på, max 5 - 7 minuter dom första gångerna, Sedan vet jag inte om det håller på längre om det är mindre ström kvar. Första gången var det nere på 10V (vilospänning) för jag inte "hann med", det tog slut fortare än jag trodde. Sedan höll jag mig på "runt" 11V (fortfarande vilospänning). Jag lät det stå en stund (ibland över natten) innan jag satte på laddaren igen.

Mvh
Lennart
av DandanRacing
Vad jag har hittat så tar en riktig avsulfatering 1-2veckor.
Hittade en som skrev riktvärde på 2dygn/kg batteri, men tycker det låter i längsta laget.

Här går det att köpa billiga avsulfaterare. Finns även några sidor med information där.
http://www.courtiestown.co.uk/index.php ... mit=30&p=2

Just ja, köp en ctek för stödladdningen! En plåtlåda bränner bara sönder batteriet.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 11
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12