Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GreenTurtle
Behöver införskaffa nya sommardäck till min XC70 MY14 inför sommaren. Vilka däck är det som funkar bäst vad gäller pris, prestanda, ljudnivå, slitage osv?

Har idag Pirelli Scorpion Zero 235/50/18 och tycker väl att de funkat skapligt bra.

Kollar på nya Pirelli men det kanske finns både billigare och bättre för just XC70 :D ?! Tittar på dessa, http://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop. ... p=R-166978
Användarvisningsbild
av Perra83
Nästa gång ja byter tänkte jag testa Nokian. Vet inte vad dom har för däck till XC...
Pirelli tycks vara suddgummi och av varierande kvalité.
Har själv haft Pirelli på tre olika bilar. Bra grepp om man kör som en idiot men slets snabbt. Hade det även på S60 D5:an och där var det obalans i två el tre däck. Dom va nästan nya när ja köpte bilen och ja vet inte hur ägaren innan hade kört.
Däcken hoppade i balanseringsmaskinen, synd på nästan nya däck... Blev fyra nya Bridgestone Potenza. Tyvärr blir dom platta efter bara någon dag när bilen står parkerad. Har upplevt det på flera bilar där ja köpt däcken som nya. Upplever inte alls det på Continental, Nokian eller Michelin.
Användarvisningsbild
av xerent
Pirelli har jag haft dåliga erfarenheter av på V70:n (18") Spåriga och bullriga. Bra grepp men dålig komfort. Nu ska jag ha nya sommardäck till XC70:n (19") i vår och har siktat in mig på Nokian Z SUV. Verkar vara väldigt prisvärda av det jag läst på nätet. Inte lika bra som de dyrare premiummärkena men close enough för nästan halva priset.
Användarvisningsbild
av Sceptic
När vi köpte vår V70 satt det på nästintill nya Pirelli Rosso fram och P-Zero bak men framdäcken är efter en sommar olagliga :shock: ...måste ha trampat på lite väl mycket efter Polestar-optimeringen :D
Nästa gång blir det Conti Sport.
Användarvisningsbild
av Sceptic
Cox skrev:Blir samma resultat på conti, tro mig
Får väl kanske hålla mig under 2500 varv då :oops:
Användarvisningsbild
av gooose
xerent skrev:Pirelli har jag haft dåliga erfarenheter av på V70:n (18") Spåriga och bullriga. Bra grepp men dålig komfort. Nu ska jag ha nya sommardäck till XC70:n (19") i vår och har siktat in mig på Nokian Z SUV. Verkar vara väldigt prisvärda av det jag läst på nätet. Inte lika bra som de dyrare premiummärkena men close enough för nästan halva priset.
Kolla på Däck online ang priser och även Conti contact 5
Har testat Nokian 16+17" sommar däck min upplevelse är att dom slits fort
Har inte provat dom du kollat på men Conti verkar funka bra i övriga storlekar

Så jag skall själv testa Conti 5 235-45-19 till sommarn på XCn

//Gooose
Användarvisningsbild
av xerent
Ok gooose, vi får väl följa upp till hösten och mäta körsträcka och mönsterdjup för att se vilket däck som vann :grin:

Kolla under batterilådan och vid "burke[…]

https://www.ntd.com/volvo-recalls-over-413000-us-v[…]

En massa felmeddelanden!

Laddade batteriet fullt igår och bilen kom[…]

Trasig Renault Scenic

Ventil tätningarna kom idag....😁😁. Kan bö[…]